Ett annat sätt att ta bussen

propaganda-crowded-bus

 

Nästa år kommer en ny kollektivtrafiklag. Den kommer att innebära att privata företag bjuds in att trafikera vissa lönsamma sträckor och att den så kallade marknaden bestämmer biljettpriserna. De olönsamma bitarna får samhället ta hand om som vanligt. 

 

Regeringen har låtit konsultföretaget WSP utreda vilka följder det här kommer att få. 

 

Den bra nyheten är att WSP gjort ett bra jobb. Undersökningen visar tydligt vilken idiotisk idé det handlar om. Bland annat skulle det genomsnittliga biljettpriset höjas från 9,60 kronor till 41 kronor. På vissa platser ännu mer, som exempelvis i Ystad där priserna väntas stiga med 570%

 

En annan effekt är att antalet resor väntas minska med 28%. Mer än var fjärde resa alltså. Kommer folk att stanna hemma istället? Eller ta bilen? Med höjningar på närmare 600% kommer även taxi att framstå som billigt alternativ. 

 

En ytterligare aspekt som inte tas upp i utredningen är att den offentliga miljön privatiseras i större utsträckning. Precis som när någon bygger en galleria där det tidigare varit ett torg. Plötsligt gäller inte våra gemensamma lagar och överenskommelser utan privata företags agendor. 

 

Den dåliga nyheten är att regeringen inte bryr sig om de här försämringarna. För dem handlar det som vanligt om en annan viktigare fråga. Systemskiftet. Ett annat sätt att organisera samhället där allmänheten i bästa fall kommer i andra hand. Kollektivtrafikens mål att transportera folk förvandlas till ett medel för några få rika människor att bli ännu rikare. Du, jag och miljön betalar vinsterna de stoppar i fickan. 

 

Jag har ett annat, bättre förslag. Gör tvärtom istället. Släng ut alla privata aktörer. Ta bort alla avgifter. Men varför stanna där? Räkna in resor till och från jobbet i arbetstiden också. Detta är också ett annat sätt att organisera samhället. Men där vårt gemensamma bästa kommer i första hand istället. 

Dela på Facebook