Pirater är de bästa icke-piraterna

För några veckor sedan gjordes en raid mot portalen Kino.to. En av de största i sitt slag någonsin med 250 poliser och flera inblandade myndigheter i flera länder. En rad gripanden genomfördes och de gripna stämplades i vanlig ordning som fiender till kulturindustrin.

Samtidigt visar en undersökning från GfK Group att de som använder kino.to och andra liknande tjänster snarare är några av kulturindustrins allra bästa kunder. Det visade sig att pirater köper fler DVDs, går på bio oftare och hyr fler filmer än de som inte fildelar. De som laddar ner musik illegalt köper också betydligt mer musik än de som inte gör det.

Låter det intressant? Skulle du vilja läsa rapporten? Ledsen, men det går inte. Enligt Telepolis var de som beställde rapporten från GfK så missnöjda med resultatet att de beslöt att begrava den.

Jag har länge misstänkt att pirater är de bästa kulturkunderna. När jag en gång i tiden var med och startade Piratbyrån slogs jag av hur många i det löst sammansatta nätverket som var storkonsumenter också av helt legal kultur. Vissa av oss livnärde oss till och med på att sälja vår upphovsrätt.

Jag köper fortfarande massor av musik i fysik form. Även om närmaste anständiga skivaffärer ligger i Hamburg och Berlin. Jag går fortfarande på bio ofta. Även om närmaste anständiga biograf ligger i Köpenhamn.  Jag skulle göra det ännu oftare om de visades fler kvalitetsfilmer, om filmduken vore avsevärt större än min teve och fåtöljerna lite bekvämare. Jag både köper och hyr film även om många av mina favoriter varken finns att köpa eller hyra. Jag skulle gärna gå in i en välsorterad bokaffär och bläddra i böckerna innan jag köper dem. Men närmaste anständiga bokaffär ligger tyvärr i ett grannland.

Jag lägger fortfarande en ansenlig del av mina inkomster på kulturprodukter. Vilket inte innebär att jag är beredd att betala för vilken skit som helst. Precis som många andra fildelare är jag också en mycket god konsument. Fildelningen gör att jag köper mer kultur. Inte mindre. Så ser det också ut för de flesta jag känner. Fildelning är bra, även för de som bekämpar den hårdast. Givetvis med undantag för en massa meningslösa lobbygrupper och prostituerade advokater.

Så snälla kulturindustri. Gör slut med upphovsrättmaffian, sluta jaga fildelare och sluta skapa konstgjorda konflikter mellan konstnärer och publik. Se fildelning som em möjlighet och satsa på kvalitet istället. Det lönar sig. Om ni inte tror mig kan ni ju alltid fråga On Off.