Spotifiering i DN

Dagens Nyheter utforskar fenomenet spotifiering. Inga nyheter kanske, men intressant ändå. Om man bortser från de vanliga missförståndet att reklamversionen av en spotifierad produkt skulle vara gratis.

Krävs det en motprestation – som att ta del av reklam – är det inte gratis. Du betalar. Men inte med pengar. Åtminstone inte just vid det tillfället.

Ingenting är egentligen reklamfinansierat. Du betalar för reklamen varje gång du köper en produkt det gjorts reklam för. Kostnaden för reklamen är inbakad i varans pris. När du tar del av en ”reklamfinansierad” produkt  är enda skillnaden att du, eller någon annan, betalar för den vid något annat tillfälle.

Mot slutet av artikeln förklarar ett antal reklampersoner att irriterande massreklam är ute medan riktad reklam och produktplacering är framtiden. Reklam man blir glad av, eller ännu hellre, inte lägger märke till överhuvudtaget.

Om vi bortser en stund från att det där redan hänt så väcker det ett antal betydligt intressantare frågor än hur reklambranschen för tillfället utformar sin reklam.

Hur använder sociala medier den information om oss som vi så gladeligen hjälper dem att sammanställa? Hur används de maskiner där vi tar del av all spotifierad media.

Hur används den telefon där jag kör Twitter, Facebook och bloggar? En telefon som hela tiden meddelar var den och jag befinner sig. En telefon som kan mitt kontokortsnummer? En telefon som vet mer om mig själv än jag själv.

Om Fredrik Edin

WRITER / POET / PROPHET Visa alla inlägg av Fredrik Edin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 99 andra följare

%d bloggare gillar detta: