Klasshat med Dagens Nyheter

Överklassafarin, den guidade bussturen till en av Stockholms mest segregerade platser, blev en stor succé. Det pratas klass som aldrig förr.

Alla gillar inte detta. En av de mest indignerade är DNs ledarskribent Peter Wolodarski. Texten ”Ett farligt ­experiment i praktiskt grupphat” är ett hopkok av lillgammal bitterhet och smått surrealistiska resonemang.

Bland annat påstår han att ”det är lika primitivt att avfärda invånarna i Saltsjöbaden som överklass som att tala om invandrare som brottslingar eller Malmö som gangsterstad”. Att påpeka att invånarna i ett av Sveriges rikaste områden är överklass är självklart inte samma sak som påstå att invandrare är brottslingar. Det första är ett uppenbart faktum, medan det andra är fördomar.

Sedan blir det riktigt konstigt. Bland annat verkar Wolodarski tro att klassamhället inte har någon materiell grund utan bara är en uppfattning människor har på grund av en nedärvd benägenhet att dela in saker i kategorier. Han raljerar också över avhumanisering och grupphat samt varnar för en ”lek med eld som kan sluta med mer än gnistor”.

Wolodarskis resonemang är inte på något vis unikt. För många liberaler är det tydligen hatiskt att åka buss till Saltsjöbaden för att titta på hus, medan ökade inkomstskillnader, utförsäkringar, nedmonterad välfärd, realisation på gemensamma tillgångar, segregation i skolsystemet och att bokstavligt talat ta pengar från fattiga och ge till rika, uppenbarligen är demokrati och valfrihet.

Jag tänker därför ta tillfället i akt och berätta om en annat farligt experiment i grupphat som kan sluta med mer än gnistor. Just det grupphat som Wolodarski tjänar sitt levebröd genom att agera megafon åt. Just det grupphat i form av ett klassamhälle som safarin så förtjänstfullt illustrerat. Just det grupphat som systematiskt ökar skillnaderna mellan människor och som eskalerat dramatiskt de senaste trettio åren.

Detta grupphat är ett farligt experiment om något. Och ogillar ni gnistorna från bussen kommer ni att hata själva branden.

Om Fredrik Edin

WRITER / POET / PROPHET Visa alla inlägg av Fredrik Edin

17 responses to “Klasshat med Dagens Nyheter

  • Nils

    Mycket bra! Lite vid sidan av måste vi väl enligt Wolodarski tillämpa hans ”Vi har som människor våra roller, men vi har framför allt en personlighet som är oändligt mycket större än någon av alla våra roller” på honom själv. Hans roll på Sveriges största regimtrogna tidning (jag var tvungen att lägga din Twitter-kommentar om utländska regimtrogna tidningar vs inhemska ”oberoende liberala” till min citatsamling) skulle vara betydelselös i jämförelse med hans personlighet. Det är ett konsekvent borgerligt förnekelsebudskap, med all dumhet borgerligheten är mäktig, som inte heller störs av motsägelsen som ligger i den konsekvens med vilken det framförs eller de resurser som står till buds.

  • treason

    Jag kommer att älska branden. Och ta med marshmallows. Mmmm…

  • alliansbeda

    Det är skillnad på skit och pannkaka.

  • Håkan Hildingsson

    Och vänstern är ju, som vi vet, en garant för att det sunda förnuftet och pragmatismen får råda…
    Att det går så dåligt för vänstern är ju för att de inte kan leverera svar som passar i vårt samhälle idag. Folk är för smarta för att se vad vänstern kan komma med. Vänstern är, och har alltid varit, en oskyldig tankelek för medelklassbarn.
    Lycka till med att övertyga väljarna.

  • Anders

    Klasshat med barnkanalen;

    http://svt.se/2.175728/pappas_pengar

    Men det är säkert bara en oskyldig tankelek.

  • Jan Wiklund

    Ack ja, Wolodarski är inte ensam om att tro att bara våra föreställningar om verkligheten existerar men inte verkligheten själv. Det är väl samma tro som Arena har skapat sig en existens på att hävda?

    Undrar om det är en yrkesskada hos symbolhanterarskrået? Symbolerna blir verkligare än det dessa symboliserar?

  • Fredrik Edin

    Visst är det en yrkesskada. Inget finns på riktigt utanför deras diskurser.

    Det är synd tycker. Jag är av den tydligen unika uppfattningen att språk är viktigt samtidigt som jag är fast övertygad om att det finns en verklighet helt oberoende av språket.

  • Krille

    Nej du har fel!

    Det är inget ”faktum” att stor del av invånarna är överklass i Saltsjöbaden. Jag är uppväxt i hyreshusen i Igelboda, fullt av socialfall och pensionärer. Min mormor bor i Fisksätra (tillhör också Saltsjöbaden). Har du varit där någon gång? Nej tänkte väl det, för i sådana fall skulle du inte skriva så raljerande självsäkert i din blogg. Det ser iaf. exakt ut som i Fittja/Alby ungefär.

    Kul då att bli fnyst åt och behandlad som man vore en priviligierad miljonär av aningslösa människor (som själva typ bor i bostadsrätt från innerstaden) för att dom har hört att min postadress i Saltsjöbaden när jag var ung.

    Fast nyanser kanske man struntar i när dessa inte passar in i ens politiska ideal och argumentation?

  • Fredrik Edin

    Jo, det är ett ”faktum” att Saltsjöbaden är ett av Sveriges mest segregerade och rika områden. Det är bara att kolla statistik över inkomst och dylikt. Detta innebär givetvis inte att samtliga invånare är överklass. Det finns stora klassklyftor även i Saltsjöbaden, precis som du själv påpekar och precis som safarin ville visa.

  • Krille

    Nu ändrar du mening efter behag.

    Först skriver du att Wolodarski har fel när han menar att det är dåligt att bunta ihop alla människor i Saltsjöbaden som överklass – därför att du menar att detta är ett faktum. Inte sant?

    –Jag skriver då till dig att detta visst är sant då jag och tusentals andra också bor/har bott i Saltsjöbaden bevisligen inte är någon privilegierad bourgeois och kanske faktiskt tar illa upp för att buntas ihop med höginkomstagarna i Solsidan. (Det är ungefär som att bunta ihop dom boende i Östberga med människorna på Strandvägen i samma socionomiska grupp därför att dom båda bor i Stockholm.)

    –Då ändrar du din grundmening i svaret till mig till att det finns många olika sorters inkomster i Saltsjöbaden och att det är detta som är problemet. Betyder detta att Wolodarski hade rätt då?

    Hur ska du ha det?

  • Fredrik Edin

    Nu var ju Saltsjöbaden Wolodarskis generalisering. Jag skrev ett av Sveriges mest segregerade områden, det vill säga Solsidan som var safarin mål. Det förändrar dock inte det faktum att Saltsjöbaden, och i synnerhet Solsidan, är ett överklassområde. Det innebär inte att samtliga invånare har höga inkomster, hög utbildning, stor förmögenhet och så vidare. Däremot att medelinkomst, medelförmögenhet och så vidare är markant högre än på de flesta andra platser.

  • Krille

    Whatever.

    Jag är bara så trött på att alla nyanser försvinner i den här debatten. Senast i dag var det någon leffe som började ojja sig när jag berättade var jag var uppväxt. Intressant med tanke på att denna person är från överklassens innerstad medan jag och min familj är uppväxta i dessa områden:

    http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/bilder/LX2010-0413

    och

    Yes det är Saltsjöbaden du tittar på…

    Jag har inget emot människorna från Solsidan eller gamla Saltsjöbaden men däremot blir jag så trött på att alla människor med den här postadressen buntas ihop till en enda entitet som det är fritt fram att spotta på. Därför välkomnade jag (för ovanlighetens skull) Wolodarskis krönika som åtminstone ett försök till en mer nyanserad debatt.

  • Fredrik Edin

    I rättvisans namn måste det nämnas att safarin först stannade i Fisksätra (ja, jag har varit där, har flera kompisar som växt upp där) för att sedan åka till Solsidan just för att visa nyanser. Just för att visa på de enorma skillnaderna. Det hade Wolodarski lätt kunnat kolla upp innan han skrev sin text. Det är ingen, förutom möjligen Wolodarski, som buntat ihop Fiskis och Solsidan.

    Tro mig, jag har full förståelse för att du inte vill buntas ihop på det viset. Men tänk då också på att inte göra samma sak själv och påstå att alla som deltog i safarin bor i bostadsrsätter i innerstan.

  • Krille

    Jag har ingen aning om vilka sorts människor som deltog i safarin. Jag utgår från dom människor som brukar bli alldeles tossiga av sig när jag nämner min f.d. postadress och dessa brukar själva vara välmenande men reaktionära och onyanserade medelklassmänniskor från innerstaden.

  • Fredrik Edin

    Ja, och som sagt: de som deltog i safarin undanber sig med största säkerhet från att bli ihopbuntade med dina reaktionära onyanserade medeklassvänner från innerstaden.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 95 andra följare

