Spotifiering – en översikt

Schemat kommer att uppdateras kontinuerligt. Tack alla ni som bidrar med (skräck)exempel. Har funderat en hel del på att lägga till ett led, nämligen kodning. Utbudet förändras inte bara till det sämre. Det dyker ofta upp regler eller begränsningar för hur det får eller kan ändras.

[Spotifiering] Att ta något som är gratis…

Allt mer av vårt gemensamma inhägnas och privatiseras. Torg. Musik. Film. Fredagskvällar. Ett skidspår. Armhävningar.

[Spotifiering] …hugga av det svansen…

Att kupera. Förändra utbudet till det sämre. Kvantitativt – färre. Kvalitativt – sämre.

[Spotifiering] …koda det…

Det här aspekten är så viktig att den förtjänar en egen plats. Inte nog med att utbudet försämras. Det dyker ofta upp regler för hur det får användas. Som uppförandregler i gallerior.

Det kan också handla om tekniska begränsningar som gör att det bara går att använda på vissa sätt. Strömmar istället för nedladdning. Kopieringsskydd.

Ibland är reglerna uttalade och väl kommunicerade. Exempelvis genom förbudsskyltar. Eller avtal för användning. Ibland är de mer subtila. Ibland outtalade. Sunt förnuft. Så där gör man inte. Fredagsmys.

[Spotifiering] …och belägga det med en avgift.

Ibland handlar det om en avgift. Ibland om någon annan motprestation, som att lyssna på reklam. Eller köpa en kopp kaffe i utbyte mot någonstans att sitta.

15 reaktioner på ”Spotifiering – en översikt

  1. Strömmar är nedladdning. Fall inte för illusionen att det skulle vara någon skillnad mellan företeelserna.

  2. Nu är jag ingen expert. Visst kan en tekniskt lagt person ladda ner en ström. Men intentionen från tillhandahållarens sida måste väl ändå vara att det inte ska gå att ladda ner?

  3. Nej, alla laddar ner en ström, strömmen måste finnas i datorns minne och/eller på hårddisken, men de kan förstås ha lagt på kopieringsskydd även på cachen (spotify gör så tror jag) o.s.v; det viktiga är väl att det är en gradskillnad (nämligen i tid) snarare än en artskillnad mellan en ström och en nedladdning.

  4. bara en tanke, det är inte bara nya förbud och uppföranderegler som man måste anpassa sig till om man ska få sig sin stratosfärlatte utan några av dom få bra regler och förbud som finns upphör att gälla i och med att det inte längre är allmänplats, som tex förbudet mot marknadsföring gentemot barn. varje hylla i leksaksbutiker, speciellt de som ligger i gallerior, har en tv med otroligt enerverande reklam/tv inslag för varje lite skitpryl. dessa färglada propagandarullar kan nu visas ute i galleriorna för butikens gränser slutar vid entren till gallerian inte till butiken. väntar bara på att stortavlorna och all annan reklamplats ute ska få ”äga” marken den står på, räcker med 1 mm runt om, så den ochså kan visa vilken reklam som helst utan att vara tvungen att bry sig om de regler som finns för vad och hur man får marknadsföra.

    äh..

  5. Det är en mycket intressant observation. Bra exempel på hur lagstiftningen påverkas när något privatiseras. Och hur fri är luften? Kommer försäljning av marken kring reklamtavlor att bli vanligare?

  6. Det kan knappast räcka med en millimeter, leksaksaffärer får inte ha reklamtv i skyltfönstret osv.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s