Äntligen högre skatt

Varför finns det inget parti som vill höja min skatt med 10%? Det är ärligt talat konstigt med tanke på att väldigt många, om inte alla, realpolitiska diskussioner handlar om hur vi ska få råd med saker och ting.

Så vad är problemet. Höj skatten då. Rejält. Inte för de som tjänar minst och som knappt får det att gå ihop. Men för alla andra.

Jag minns hur besviken jag var 2006 då jag fick en avsevärd skattesänkning som finansierades genom stöld från sjuka och fattiga. Det fanns tyvärr inget sätt att avstå från den. Tro mig, jag och en kamrat gjorde en ganska omfattande undersökning av möjligheterna.

Ni kan ju alltid skänka mellanskillnaden till välgörenhet, rådde oss en person som uppenbarligen inte fattat ens de mest grundläggande aspekterna av problemet.

Tyvärr är det fult att höja skatter i Sverige. Till och med de som höjer skatter försöker undvika att prata om det. Här följer en typisk och faktiskt helt autentisk diskussion kring ämnet:

Fredrik: Rödgröna höjer skatten för tre miljoner inkomstagare

Mona: Det finns ungefär sju miljoner löntagare och du säger att tre miljoner kommer få höjd skatt – det handlar om kanske 150 kronor i månaden, det betyder att det är fyra miljoner som får sänkt skatt med vår politik.

Fredrik: De vill få svenska folket att tro att det bara handlar om inkomster över 40 000, men det är vanliga människor med vanliga löner i vanliga bilar som kommer att drabbas av dessa höjda skatter.

Mona: Å andra sidan…

Äh, jag orkar inte. Det korrekta svaret redan på första påståendet borde varit:

Ja, det stämmer. Vi tänker höja skatten. Särskilt för de som tjänar mer än 40 000 i månaden. Det kommer att svida rejält i deras feta plånböcker. Men även en del ”vanliga” människor med ”vanliga” löner i ”vanliga” bilar kommer att få höjd skatt.

22 reaktioner på ”Äntligen högre skatt

  1. Läser man SvD:s faktakoll framgår det tydligt att exempelvis jag med min halvbra lön och mitt TCO-fackmedlemskap får 7 kr i höjd skatt, medan en LO-arbetare (de har ofta mycket högre fackavgifter) med 15 000 i lön får över 200 kr sänkt skatt. Vilket ju naturligtvis är helt schyst, även om jag gärna tog en betydligt större höjning mot exempelvis avskaffad avgift på vårdcentralen och i kollektivtrafiken.

    Förra vintern, när jag drog in mer cash än nu, upptäckte jag att jag betalade ungefär 26 procent i skatt. Det är fan inte OK, borde vara 30 i alla fall.

  2. Daniel: Ja, det gäller att hålla koll på ”posenten”. Och förhoppningsvis går skettepengarna till just sådant som idag anses ”orealistiskt” eller till och med ”oansvarigt”. Som fri kollektivtrafik.

  3. ”stöld från sjuka och fattiga”

    Du menar sänkta bidrag till sjuka och fattiga. Den som lever på bidrag blir inte bestulen om bidraget sänks. Den får mindre.

  4. Ni får väl flytta till Danmark, det landet är idag, det enda land som har högre skatter än Sverige. Men flyttar du till Tyskland kan du även få bättre sjukvård..

  5. Höga skatter har vi väl redan testat i Sverige, och i Holland där jag bor nu.
    Själv (som väldigt många andra) anpassar jag arbetstider så att jag inte får betala högsta marginalskatten. Alltså, jag jobbar mindre, då de sista tusenlapparna ändå blir beskattade på över 50%. Mer skatt på arbete=mindre arbete är lika sant som alla andra repressiva skatter.

    Är det verkligen så smart? Folk med 4-5 åriga universitetsutbildiningar, som väljer att jobba mindre för att man ändå får skatta bort det mesta. Höja skatten ytterliggare skickar garanterat ytterligare ett antal läkare och ingejörer ut i deltid, slöseri med resurser.

  6. Jag är också ett fan till hög skatt. OM den används till något vettigt. Vi kan ju börja med att ta ner politikernas löner t.ex. och avskaffa monarkin.

    Politikers löner: http://www.youtube.com/watch?v=JhM9jo-WeKM (det är lätt att höja sin egen lön, skulle jag bestämma över min egen lön skulle kanske jag också tappa omdömet och höja min egen lön)

    Kungahuset: Att vi betalar skatt till kungahuset är precis samma sak som att vi skulle betala skatt till Paris Hilton och Per Gessle. För det är vad kungahuset är nu, ett par kändisar. Om de nu är så jävla bra för att promota Sverige kan de säkert reklama in sin egen lön utan skattebetalarnas pengar.

  7. Hej Joel!

    Det gick ganska bra sist vi testade höga skatter. Sedan kan man ju inte se dem som ett isolerat fenomen heller. Om de exempelvis går till bra och fri sjuk- och tandvård, fri kollektivtrafik, studielön och bra skolor för alla tror jag faktiskt att fler är villiga att betala mer i skatt.

    Sedan kan jag hålla med om att dagens system, där det plötsligt sker ett påslag vid runt 29 000, kanske inte är det bästa. Bättre då att ha en helt progressiv skala.

    Undrar också hur många högutbildade som faktiskt jobbar mindre på grund av skattetrycket. Tror ärligt talat att det inte är så många.

  8. Tyvärr är det inte bara politiker som bestämmer sina egna löner / bonusar. Det finns otaliga bolag där styrelsen och de största aktieägarna är samma personer och som delar ut miljardbelopp till sig själva. Pengar som deras anställda har slitit ihop.

    Kan visserligen hålla med om att vi inte ska betala för kungahuset, men mest av principiella skäl. Det är inte sådär jättestor andel av skattepengarna som går dit.

    Tillväxt är ett knepigt begrepp. Vad menas egentligen. En av de bra sakerna med kapitalismen, och Marx håller med mig på den punkten, är att den höjt vår levnadsstandard. Vi lever längre, äter bättre, jobbar effektivare o s v. Men jag fattar vad du menar.

  9. Ja, det stämmer. Det kallas progressiv beskattning och innebär att ju mer du har desto mer bidrar du till det gemensamma. Ett bra sätt att ta in skatt till skillnad från platta skatter, som moms, där alla betalar lika mycket oavsett hur deras ekonomi ser ut.

  10. Varför dalta med fjuttiga tio procent? Varför inte ta 100 % på en gång? Höga skatter är ju bra, så då måste ju 100 % i skatt vara ännu bättre. Med tanke på att vi redan har världens högsta skatter sen Danmark sänkt sina, så är ju inte steget så långt. Då hade vi kanske kunnat få lika bra sjukvård som i Tyskland. Alltså, vi får kanske ta smällen att dom rika lämnar landet och tar sin kunskap och sina tjänstejobb med sig, men det kan det vara värt tycker jag.

  11. Det är ett så fantastisk argument det där. Om vi inte är snälla mot de rika så tar de sin efterfrågan på drängar och pigor och flyttar. Önskar att fler tänkte så. Flytta du bara husbon. Vi behåller gården.

  12. Marcus, nu är det ju inte så enkelt att jämföra skatter, i Tyskland så får du betala skatt efter hur många barn, gamlingar och hemmafruar (max en) som du försörjer, om du är singel och har skaplig lön så betalar du mycket i skatt. Du måste också betala in bla en sjukförsäkringsavgift på ungefär 10% av din lön men eftersom sjukförsäkringen är fristående från staten så räknas det inte in i ”skattetrycket”.

  13. Du kan ju ta din lön och dela ut den direkt i dom kommunala rökrummen, så slipper du gå omvägen via skatt. Köp mazariner, cigaretter och billigt rödvin, det tycker den typiska sosseväljaren om Den feta korkade gubben/kärringen som ”jobbar” inom kommunen, inte utför något av värde, röstat på S hela sitt liv, aldrig skulle klara sig utan sin trygga kommunanställning där man kommer undan med att slappa och vara otrevlig.

    Hur kan man vara så in i h-e dum i huvudet att man tror att för låg skatt ligger bakom problemen i samhället??? Vi har världens högsta skatt, men inte värdens bästa sjukvård, skola etc etc Hur kommer det sig, lille kommunist? Kan det vara så att offentlig verksamhet alltid är mindre effektiv än privat verksamhet och att största delen av pengarna försvinner i ”systemet”? Svaret är JA, detta är bevisat om och om igen. ‘

    Varför inte flytta till Nordkorea och leva i jämlik misär med likasinnade?

Kommentera

