60 år av spotifiering i tunnelbanan

I höst fyller Stockholms tunnelbana sextio år. Reklamen i den är lika gammal. Jag antar att kollektivtrafiken är ett utmärkt ställe att utsätta folk för budskap. Det går inte att värja sig. Man måste vara dövstum för att undgå de otaliga meddelanden som bombarderar resenären. Skulle dock inte bli förvånad om det förekommer reklam i blindskrift.

Den mest extrema formen är så kallade ”folierade” tåg – det som kallas ”whole car” på graffitispråk – det vill säga en vagn som är helt täckt på utsidan med reklam. Gallerians version är troligen världshistoriens fulaste färdmedel.

2009 drog SL in 196 000 000 kronor på reklamen. Men vad är det de säljer egentligen? Reklamplats? Nja. Sina resenärer snarare. SL säljer det faktum att ett antal pendlare tar emot budskap när de reser. Vilket annonsörena alltså villigt betalar dyra pengar för.

Men resenärerna då? Att ta emot budskapet är ju alltså en form av betalning. Säga vad man vill om Spotify, med de är åtminstone ärliga på den punkten. De hymlar inte med att deras reklamjinglar är ett betalningsmedel du kan välja istället för att betala med pengar. När hörde du SL tacka för att du jobbar åt dem varje gång du reser?

Får du överhuvudtaget något för ditt arbete med att ta emot reklambudskap? Kanske. Men även om reklamintänkterna skulle gå oavkortat till att förbättra kollektivtrafiken har du alltså betalat först för biljetten och sedan genom att ta emot budskap. Sedan betalar du givetvis även reklamen när du köper någon vara det gjorts reklam för.

Försök planka från det om du kan.

20 reaktioner på ”60 år av spotifiering i tunnelbanan

  1. Hellre riktiga ”hole cars” gjorda av skillade graffitimålare än dessa äckliga reklambudskap. Graffitin är iaf konst jämfört med den hjärnvåldtäckt man istället utsätts för i konsumtionens namn.

  2. Att reklamintäkterna gör SL-kortet några spänn billigare stämmer kanske, men hela den biten och mer därtill får vi sedan betala via varupriserna.

  3. En gång i tidernas begynnelse, när jag flyttade hemifrån hade jag reklamtelefon. Himla käckt o ”gratis” . Var 15:e minut blev det reklam på linjen för mig och den jag ringde.

  4. Reklam på internet här för låg värdering för att finansiera en tjänst som Spotify inklusive royalties (trots att de är så låga). Reklamen på Spotify är alltså inte ett betalmedel. Den finns för att irritera dig tills du väljer att betala för att bli av med den.

    Det intressanta, ur den synvinkeln, är att reklam som störningsmoment är mer acceptabelt än t.ex. en brölande sjöko eller lite brus. Att sedan Spotify ändå tjänar lite (eller förlorar lite mindre) är förstås trevligt för dem.

  5. Jens:
    Intressant! Jag trodde faktiskt de drog in mer. Men det förklarar ju varför reklamen låter som den låter.

    Reklam som acceptabelt störningsmoment är värd en avhandling i sig.

    Agnes:
    Men det var ingen som låtsades som om telefonen var ”gratis” va?

  6. Det finns få saker som provocerar mig så mycket som reklam i kollektivtrafiken. Det är ett stort demokratiproblem att man inte KAN värja sig. I Stockholm MÅSTE man ju i princip använda sig av kollektivtrafiken för att ta sig fram. Ens existens som stadsinvånare är direkt avhängig tunnelbana och bussar. Självklart ska dessa platser då vara fria från kommersiella budskap. Det är för mig helt grundläggande.

    Jag tycker faktiskt att reklamen är mer provocerande än att kollektivtrafiken inte är gratis, trots att jag är för nolltaxa och aktiv plankare.

  7. I akademin får doktorander och professorer dels betalt av staten i form av lön för att producera avhandlingar och litteratur. Därefter får man betala fullpris för böckerna som om man inte redan betalat för det genom skattsedeln. Halva priset borde man väl ändå få komma undan med om man subventionerat produktionen av det?

  8. Kolla SL:s töntiga svar på mitt meddelande igår:

    reklam

    1 dag 21 tim sedan

    Hej!
    Kommersiell reklam får mig att känna mig väldigt otrygg. Nu har jag upptäckt, till min stora fasa, att det har satts upp ännu mer reklam, den här gången på själva rulltrappan! (t- Universitetet)
    Kommer ni att fortsätta hitta på fler sätt att göra mig otrygg, eller anser ni att ni redan horat det ofentliga rummet lagom mycket?

    Anmäl

    Under behandling

    Vad tråkigt att du upplever reklamen som otrygg. Sju utav tio resenärer är positiva till reklam, och ser gärna mer av den formen, så det är en fin balansgång att göra alla nöjda. /Jenny, SL

    Inskickad av: mikel

    När har man hört resenärerna säga ”snälla ge oss mer reklam”?

  9. Kattmannen har såklart rätt, men ännu bättre vore det väl om biblioteken byggdes ut, så vi inte behöver äga en bok per individ, utan kan äga dem tillsammans i största möjliga mån 🙂

  10. Mikel:
    Blir lite nyfiken på den där undersökningen. Kanske var den var beställd och betald av SL och innehöll ledande frågor. Men det är bara en gissning.

  11. Blev också nyfiken på undersökningen som Jenny på SL Kundtjänst hänvisar till, och efter lite mailande fram och tillbaka med olika representanter på deras kundtjänst, där jag bad om att få ta del av det statistiska material som låg till grund för det enligt mig osannolika påståendet att 7 av 10 resenärer skulle vara positiva till reklamen och rentav vilja se mer av den, så fick jag följande svar:

    Svar från SL Kundtjänst

    SL Kundtjänst bekräftar mottaget e-brev.

    Informationen till uttalandet kom från interna kanaler och tyvärr finns den undersökningen som stödjer uttalandet inte publicerad i nuläget. Den information som finns angående reklam i SL-trafiken finns på SLs hemsida och nås enklast via följande länk http://sl.se/sv/Om-SL/Det-har-ar-SL/Organisation/Finansiering-och-reklam/.

    Tyvärr kan jag inte ge dig ett utförligare svar än detta.

    Vänliga hälsningar

    Iris Björkman
    SL Kundtjänst

  12. Haha.. helt lysande..
    Jag hade velat kommentera mitt inlägg på deras dialog-sida och just ifrågasätta vad det var för undersökning de hade gjort.. men då måste man ha facebook, det har inte jag 😉

Kommentera

