Sven Otto gör en tavla

Jag var övertygad om att det inte skulle bli värre. Arbetslinjen toppar man inte i första taget.

Men ack så fel jag hade. Sven Otto har blivit konstnär. Hans tavla ”arbetslinjen” (nej, jag skojar inte) auktioneras ut på Välgörenhetsauktionen Art Against Aids.

Självklart har Sven Otto komponerat en tagline också:

Arbetslinjen: Det som skiljer det inrutade, kontrollerade från det fria, från egenmakten.

Eftersom jag omöjligt skulle kunna hitta på, beskriva eller redogöra för någonting hälften så häpnadsväckande drar jag mig tillbaka från offentligheten.

Satiren är död. Länge leve Sven Otto.

28 reaktioner på ”Sven Otto gör en tavla

  1. Jag sitter just nu nere i Sydafrika och läser igenom de senaste 6-7 inläggen som jag missat när jag har varit härnere och dokumenterat samt studerat hur den fackliga kampen fortgår härnere. Det kanske är irrelevant för min kommentar men jag måste bara säga att härnere är kampen REAL och det är en fruktansvärt intressant och givande att se ett folk som omfamnar socialismen och står på barrikaderna på riktigt. Jag är inte långt ifrån att flytta ner och vifta med näven för det sydafrikanska folkets utveckling!

    Men åter till min kommentar. Som jag säkert nämt tidigare, men återigen faställer, får du aldrig sluta uttrycka dina åsikter och reflektioner offentligt. Du är en inspiration och kämpe i mina ögon. De senste inläggen var MYCKET intressanta och Svenotto är ju ett kapitel för sig!

    Återigen: SLUTA ALDRIG KÄMPA! (trots det karga klimat som är sverige, på andra ställen i världen finns det faktiskt insikt!)

  2. Haha, det här är ju humor. Läste att tavlan hade gått för en tusenlapp. Väl investerade pengar. Vem vill inte ha en ‘Sven Otto’ hängandes på väggen. Hoppas att linjen blir hans signum när han fortsätter som konstnär. Sexköpslinjen, avdragslinjen, arbeitlinie. Som bäddat för en uppföljare.

  3. Men följer man linjen från vänster till höger (jag tänker i första hand på den normala läsriktningen) ser man tydligt hur instängdheten och rutigheten (räfflingen) ökar. Fast det var väl inte det som konstnären ville visa?

  4. Min konstvetenskapliga analys blir följande: När det gäller tavlans disposition så har han misslyckats genom att den inrutade delen växer mot höger sidan i tavlan vilket gör att vi genom vårt invanda sätt att läsa bilder ser att den delen ökar i styrka. Skulle han spegelvänt hela tavlan så skulle läsningen stödja det önskade innehållet mycket mer. Jag utgick också från att det var den rutiga delen av tavlan som var själva jobblinjen tills dess att jag läste hans tagline. Det beror ju också på att hans symbolval inte är särskilt lyckade eftersom en fast anställning med heltidsjobb traditionellt sett brukar ses just om en inrutad tillvaro. Hur kan jobb symboliseras av något lite svagt och luddigt och arbetslöshet ha fasta ramar? Att den där ”fria sidan”, som då ska vara själva arbetslinjesidan, dessutom är mycket blekare än den irutade stärker ju också en omvänd tolkning av bilden. Men det kanske är hans undermedvetna som talar, och förkastar hans politik när det tar sig uttryck i bilder? Jag troratt vi kan läsa ut mycket om Littorins egentliga politik ur den här tavlan (i dubbel bemärkelse).

  5. Analysen tarvar felaktiga slutsatser, självfallet börjar SVETTLO i högra hörnet. Och för att visa att han inte är islamofob går han åt vänster. Detta ödesdigra misstag var den verkliga anledningen till att han avpolleterades, går man från höger till vänster så tittar solen fram och de blå dimmorna försvinner medans kontrollapparatens fängslande rutnät avtar. Inte vill ASBORG att detta skall uppenbara sig för konstpublikum nu när den officiella kulturlinjen är att alla kulturskapare ska arbeta oavlönat volontärt.
    Ja förutom SvD då, de är fortfarande Sveriges största och långvarigaste socialbidragstagare, där man ju belönas med moderat riksdagsplats efter trogen tjänst som ”oberoende moderat”. Arbetslinjen fungerar-hallelujah!

  6. Tänk om man ändå hade vetat om det och haft pengar, då hade jag köpt den och bränt den utanför riksdagshuset. Trots att jag är arbetssökande och utfattig på grund av verkliga livets arbetslinje tycker jag att den tavlan är en skam, att vissa kan vara så blinda för andra men ändå kalla sig själva för konstnärer… sjukt.
    S-O Littorin måste allvarligt talat blivit tappad (slängd?) i backen ofta som barn med tanke på hans vanskapta världsbild.

  7. Jag förstår inte hur det kan tolkas på annat sätt än att arbetslinjen, inrutad och kontrollerad är det rutiga som SvenO vill växa stark? Det enda logiska är väl att det på något märkligt vis låter positivt i hans öron? Men tanke på politiken han företräder så är det väl rätt självklart.
    Vad jag inte förstår är att man inte kombinerar det med en rejäl slängkappa samt slokmustasch (alternativt sidbena samt liten liten mustasch) Väljer man ondskan så kan man väl lika gärna ta hela paketet!

  8. Jag tror, precis som caroline, för att bidraga (haha) till konstdebatten att herr svennO vill mind-fucka oss lite;
    Till en början tolkar vi det som om arbetet är det inrutade, och att den fria blåa himlen är=..inte arbete.
    Istället är det i den provokativa SvennOs ögon tvärtom; arbetet är den överste delen av tavlan, friheten, medan den nedre, inrutade delen av tavlan innebär att inte ha arbete – inrutat och så vidare. Mindfuck era lata jävlar! Er första tolkning (era lata, fakesjuka jävlar) var felaktig. Något säger mig att sven-otto suttit och filat på denna idé under en lång, lång tid. Kom och jobba sötnosar!
    Arbeit macht frei!

    Troligtvis drog han sig nog inte alls tillbaka pågrund av sina tabbar/problem/dumhet/, utan för att fokusera på konsten?

  9. Att det är arbetet som är himlen säger han ju tydligt. Arbetslöshet är bidragsberoende, skuldsättning osv (den som står i skuld är inte fri.) Man bör också notera att han säger att arbetslinjen är det som *skiljer* de båda områdena. Arbetslinjen är i tavlan just den lutande, avgränsande linjen. Frågan är då varför ofriheten med vårt invanda seende verkar öka.

    En förklaring som vi fått är att han i multikulturell nit vill framhålla att man kan läsa åt vilket håll som helst och att vi ska välja den riktning som leder till frihet.

    En annan möjlighet är att han börjar i den vänstra delen där den redan etablerade arbetslinjen innebär frihet och egenmakt (egen inkomst att disponera på examensbevis, sexköp eller vad man nu prioriterar). Allra först målar han SOLen (Sven Otto Littorin). Men allt eftersom målandet framskrider styrs det av vad han innerst inne vet, att borgerlig politik inte alls innebär frihet (utöver fåtalets frihet att exploatera flertalet). På ett avancerat dialektiskt vis slår motsatserna över i varandra. Bidragsberoendet minskar (enligt SOL) men ändå ökar ofriheten. ”Egenmakten” ökar men är ändå inte makt. Det räfflade rummet tar över det släta. Men solen flyttar mycket riktigt västerut.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s