Bildning för bildningens skull

Jag reste runt i Oman i vintras. Landet var isolerat under större delen av 1900-talet. Efter en märklig statskupp på 70-talet tog dåvarande sultanens son över makten. En av de första reformerna han genomförde var utbildning åt alla.

Analfabetismen skulle bort till varje pris. Omanska staten flög ut lärare med helikopter till isolerade byar och nomadläger. Idag finns det universitet i de flesta större städer och Omans skolsystem kan tävla med många europeiska.

Jag talade med en ung man som precis skulle börja läsa på universitetet. Han visste dock inte riktigt vad. Det spelade inte så stor roll. Han tyckte nämligen att kunskap och bildning hade ett egenvärde och att utbildningen skulle avgöra vad hans yrkesval. Inte tvärtom.

I Sverige har vi rakt motsatt utveckling. Inte nog med valskyldigheten leder till sämre resultat i skolorna. Bildning har inte längre ett egenvärde. Skolsystemet förvandlas sakta men säkert till en leverantör av arbetskraft. Som för enkelhetens skull dessutom är indelade i A- och B-lag.

I några skolor ska eleverna bli entreprenörer. I andra arbetare. Därför får de lära sig yrkessvenska. Eller ingen svenska alls.

Alla ni som är för valskyldighet inom skolsystemet borde vara ärliga nog att berätta att ni skiter i den ökade segregationen. Att ni struntar i att vissa halkar efter. Att ni struntar i att en del elever betraktas som så obildbara att de inte ens kan tillgodogöra sig teoretiska kunskaper.

Men problemet är inte bara att de som lär sig yrkessvenska lär sig en sämre, spotifierad form av svenska. Problemet är också att de lär sig för att kunna sköta ett visst yrke. Att produktionen styr utbildningen och inte tvärtom.

Oavsett om ungarna ska bli entreprenörer eller yrkessvenskar är det fel sätt att börja. Det är inte värdigt ett modernt samhälle att anpassa utbildningen till att eleverna ska axla vissa förutbestämda yrkesroller. Eller ännu värre vissa positioner i samhället. Som sedan är låsta.

Jag har inget problem med att elever lär sig färdigheter. Framförallt inte att de lär sig tänka kritiskt kring samma färdigheter. Men det ska inte vara produktionen som bestämmer vad vi lär oss. Det ska vara våra kunskaper som bestämmer hur vi sköter produktionen. Skolan ska inte leverera beställningar från näringslivet.

Kunskap har nämligen ett egenvärde. Vad är det för fel med att bilda alla bara för bildningens egens skull? Att ge alla samma goda utbildning och – så gott det någonsin går – samma chanser?

Medan vi tittar på ytterligare en säsong av Klass 9a  – det vill säga konsekvenserna av flera års politiska attacker mot kunskap, anständighet och bildning – tågar Omans unga mot en ljusnande framtid. Vet vet, kanske de kastar ut sin upplysta despot i havet också.

9 reaktioner på ”Bildning för bildningens skull

  1. word. åh, jag minns min månad på högstadieskolan Framtidsskolan AB i Ängelholm. den ville verkligen att alla skulle bli entreprenörer. när jag slutade efter en månad så skällde rektorn och lärarna ut mig i enrum, det var som att jag hade någon slags lojalitetskrav på mig eftersom skolan var ett nystartat litet företag drivet av målmedvetna entreprenörer som inte ville förlora. på hemsidan står det att Vi vet genom kontakter och samverkan med högskola och näringsliv att vår pedagogiska idé ligger i linje med nutida skolforskning och arbetsmarknadens förändrade kompetenskrav. blä.

  2. Förstår inte hur det kan vara tillåtet att göra så. Det ställs uppenbarligen inga krav på hur man får använda skattepengar. Eller så är det just precis vad som görs. Hemska tanke.

  3. Det är ju inte ens en marknadsekonomisk / liberal princip de följer, utan en princip om omvänd klasskamp. För skulle man följa de liberala teorierna (och inte praktikerna) så skulle ju folk få tillägna sig vilken kunskap de själva vill och sedan gå ut och erövra världen med sin ”inneboende innovationsförmåga”. Håller helt med om att man ska utbilda sig för utbildningens skull, men tycker också att ”marknaden” inte ska styra utbildningen av det enkla skälet att marknaden och dess entrepenörer inte har en suck om vad den består av om en månad eller fyra år.

    ”Men man brukar ju säga att barnen är framtiden? – Ja.. Vi måste helt enkelt döda barnen.”

  4. Yrkessvenskan, valskyldigheten och spotifieringen känns som de första stegen mot Huxleys Du Sköna Nya Värld.

    Alpha children wear grey. They work much harder than we do, because they’re so frightfully clever. I’m really awfuly glad I’m a Beta, because I don’t work so hard.

  5. Hej.
    Instämmer i högsta grad.

    Vad man kan tillägga är kunskapens och allmänbildningens betydelse för en fungerande ekonomi och ett intelligent styre. Teoretiskt statistiskt sett kommer ju inte styret som röstas fram i en demokrati inte att vara ”smartare” än genomsnittet av befolkningen. Så där för tycket jag att det är självklart att kunskap och utbildning ska ges ett egenvärde i en demokrati.

  6. Problemet är väl att den härskande klassen inte längre bryr sig om att bygga landet, som det hette en gång. Så sent som på 70-talet kunde den katalanske politologen Pau Puig i Scotoni skriva att (citat ur minnet) ”den europeiska härskande klassen styr statsskutan, men den sydamerikanska har satt den på grund för att kunna plundra vraket”. Idag är det väl tvärtom.

    Alltså det är viktigare att deras egna ungar ska få ett övertag än att landet ska fungera. Och det är viktigare att de själva ska kunna spekulera på börsen än att det ska finnas nån produktionsförmåga kvar år 2030.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s