Att arbeta som kund

Som så ofta sker den intressantaste diskussionen om samhället kring bloggen Copyriot. Den här gången handlar det om automatkassor i livsmedelsbutiker. Såna där man själv registrerar sina varor i.

Den centrala frågeställningen rör om vi kan använda tekniken för att minska den nödvändiga mängden arbete, alltså om automatkassor leder till mindre arbete. Well, do they?

Några aspekter är särskilt intressanta att studera när det gäller arbete:

  • Vilken syssla som utförs
  • Hur lång tid den tar att utföra
  • Om sysslan är avlönad eller oavlönad

Så vad händer om en affär ersätter de betjänade kassorna med automatkassor? Det är tyvärr inte så att maskiner tar över arbetet. Kassorna är av ungefär samma modell oavsett om det är meningen att affärens personal eller kunderna ska sköta dem. Möjligen är personalvarianten mer automatiserad. Själva sysslan, att registrera varor, är densamma och utförs i båda fall av människor i samarbete med maskiner.

Vi kan dessutom anta att ett rutinerat kassabiträde som registrerar tusentals varor dagligen är snabbare och effektivare än någon som kanske handlar femton varor varannan dag. Det är ingen vågad gissning att anta att den sammanlagda arbetstiden med att registrera varor blir längre med automatkassor när den klumpige och orutinerade kunden som inte kan massa koder utantill ska göra jobbet.

Den stora förändringen med automatkassor är dock att kassapersonalens avlönade arbete ersätts av konsumentens oavlönade. Konsumenten arbetar dessutom på en rad andra sätt åt affären, men det är en delvis annan historia.

En automatkassa leder alltså till mer arbete som vi dessutom inte får lön för. På det hela taget en dålig affär för arbetarklassen. Hur svårt kan det vara att bygga om larmbågarna så att de helt automagiskt registrerar varorna vars pris sedan regleras mot kontot där du får din medborgarlön?

20 reaktioner på ”Att arbeta som kund

  1. Nja – man kan också säga att monotont arbete som i koncentrerad form förstör ryggar fördelas ut över oss alla. Det är inte lika alienerande att slå in tio varor i ett sjok som att slå in tusen!

    Larmbåge systemet kräver systematisk RFID – en lite knepig fråga, eftersom det lätt kan leda till ett Torbjörn Tännsjösamhälle där privatlivet är avskaffat 🙂 Det behövs nån slags RFID-lösning där jag som köpare kan detonera chipsen när jag betalat!

  2. Det går att göra redan i dag med RFID-teknik och lite god vilja. Men det blir en dyr övergång – vem ska betala den? Gissa. Och så försvinner mängder av jobb. Kvar att serva blir som vanligt det digitala samhällets losers, samma gäng som i dag köar i timmar på de få kvarvarande bankkontoren för att de inte förstår sig på internet, inte har bankomatkort och så vidare.

  3. Good point! Det finns massa goda skäl till att dela upp kassaarbetet (och en rad andra arbeten). Men det leder inte till mindre arbete. Är dessutom rädd att Torbjörn Tännsjösamhället redan är här ändå 😉

  4. ”Hur svårt kan det vara att bygga om larmbågarna så att de helt automagiskt registrerar varorna vars pris sedan regleras mot kontot där du får din medborgarlön? ”

    Jag tror att vi redan idag med lätthet kan hitta tio arbetslösa nördar som är up for it. Både bildligt och bokstavligt.

  5. I framtiden (om typ några veckor) kommer arbetslösa nördar, väldresserade border collies och maskiner att sköta allt nödvändigt arbete.

  6. Självbetjäning i butik bjuder på så fantastiskt många tillfällen att förundras över människors beteende.

    Kanske intressantast är butiker med självscanning, dvs när man går runt med en kassa i handen och scannar varor direkt vid hyllan. Det finns tre saker man behöver veta om självscanning.
    1. Butikerna älskar det, vissa stormarknader jämför framgång utifrån hur många % av kunderna som sköter sig själva.
    2. Kunder som väl börjat blir snabbt obstinata. Ligger självbetjäningen nere en timme så står snart en arg mobb vid kundtjänst och frågar ”hur ska vi nu kunna handla?”.
    3. Långa köer, dvs underbemanning i bemannade kassor, är butikens bästa säljargument för att få folk att bära runt på en scanner.

    Jag tycker själv dock det är en ganska bra kompromiss för att fördela bort kassaarbetet på flertalet (packa i kassar måste vi ändå göra själva), med undantaget för vilket förhållande man får till sig själv som den som tar betalt och ska se till att inget snattas.

    Bättre exempel är isåfall, som alltid, IKEA. Där har man en rakt av uttalad strävan att minimera all slags kommunikation mellan personal och kunder. Man pratar om att kunderna ska rådgöra med IKEA-katalogen hemma, åka till varuhuset och där själva leta upp och plocka ut sina Platta Paket, betala dem i snabbkassorna och sen åka hem för att ”montera och dinera”.

    För att återkoppla till tidigare inlägg om ”kognitiv dissonans” så är ju det något butikerna både skapar och är beroende av. Med mindre personal att fråga så står man där i hyllan och göra fria val utan nån att fråga medan kassören (din högerhand) otåligt väntar. När du väl stoppat din vara i kassen så är det klappat och klart, motsvarigheten att lämna varor i tidningsstället när man står i kassakön vore att gå tillbaka till hyllan och avregistrera varan igen, något som systemen i regel betraktar som misstänkt beteende.

  7. Jag tycker det är mer intressant när man själv utför arbetet och sedan måste betala EXTRA för det. Vanligast förekommande när det gäller olika former av biljetter. Alla typer av biljetter från tåg, flyg till konserter och film.

    DU gör jobbet med att välja, registrera, betala och skriva ut biljetterna när du ska gå på bio och som tack för det så måste du betala en ”bokningsavgift” på 10 kr per biljett. Helt bakvänt.

  8. nx:

    Tack för en initierad och intressant kommentar. Visst sätter självbetjäning igång tankeverksamheten. En förändring av den typen är inte bara intressant i sig, den blottlägger också andra saker. Hoppas snart få återkomma med en analys av Ikea med det du berättar som utgångspunkt. Och en sak är säker: underskatta aldrig kognitiv dissonans.

  9. No Hay Banda:
    Ja, hur gick det där till? Det rör sig ju inte ens om oavlönat arbete utan arbete vi betalar för att utföra. Tyvärr ingen ovanlighet. Det gör vi ju också när vi reser till jobbet. Betalar för att jobba över.

  10. Jag tänkte väl att jag gör rätt när jag vägrar att registrera varor i såna här apparater. Strejk är det hittills bästa sättet att tvinga kapitalet till eftergifter.

  11. Tycker att Micke vk har en extremt viktig poäng. Argumentet att kassapersonal är mer effektivare än oss kunder faller platt när en inser hur mycket förslitningar arbetet i kassorna innebär.

    Här i USA har vi även personer som packar i matvarorna i kassar. Antagligen är dessa ipackare både snabbare och effektivare än oss andra, men jag tycker inte att det spelar någon roll. Ipackarna lyfter inte bara varje enskild vara, de lyfter även de fullpackade kassarna åt kunderna. Deras kroppar tar extremt mycket stryk av detta. Att jag då istället ”arbetar gratis” åt affären i fråga, då jag själv scannar och packar mina varor någon/några gånger i veckan, tycker jag är ett mindre problem i sammanhanget.

    Självklart handlar arbetskritik om något mer omfattande än att installera självscanning i matvarubutiker, men jag tycker för den sakens skull inte att kritiken mot just självscanning är så himla central. Till och med då en ser inom ramarna för det här samhället, så kan det vara bra att ha självscanning just med tanke på kassapersonalens fysiska hälsa. Och om en stannar kvar inom ramen för det här samhället, så är svinnet ett betydligt större problem inom dagligvaruhandeln, anser jag. Och då tänker jag på alla varor, framför allt matvaror, som kasseras som ”sopor” trots att de inte blivit dåliga eller ens passerat sina bäst före-datum. Men det är lite OT, så jag gör ingen utläggning om det här… 🙂

  12. Jag håller med dig och Micke. Det finns goda skäl att dela på det här jobbet och flera andra slitsamma, trista. Men frågan gällde inte det utan handlade om huruvida det blir mer eller mindre arbete. En mer omfattande arbetskritik tar givetvis hänsyn till fler saker än bara hur länge vi jobbar. Där är vi helt överens.

    Intressant synpunkt angående svinn. Det snackas mycket om snatteri. En vän inom säkerhetsbranschen berättade att den egna personalen står för 90% av snatteriet men också att en genomsnittlig livsmedelsbutik kastar varor till ett värde många gånger större än ”snatteriet”.

  13. Började skriva en monsterkommentar som blev ett eget blogginlägg, men tillägg om mer eller mindre arbete: jag tycker att det handlar om vad man menar med arbete. Jag köper inte riktigt ”den sociala fabriken”-resonemanget om att självscanning är arbete. Snarare tycker jag som Ica:s projektledare att ”Under själva handlingen går du runt och gör något. Att stå still i en kassa och vänta upplevs som mycket mer stressande.” (copyriot citerade) Om något ska klassas som arbete eller inte borde ha att göra med graden av tvång, inte huruvida enskilda kapital kan tjäna på det eller inte. Diskussionen om hur vi ska lämna kapitalismen är en annan fråga, men ett enskilt kapital kan ju vinna på något som kapitalismen som helhet förlorar på…

  14. I kostnadseffektivitetens namn, så lägger företagen ut mer och mer arbete på kunden själv (och anställda). Självscanning är ett litet steg på vägen mot helt automatiserade butiker. Det kommer inte finnas någon fysisk butik att stiga in i, utan bara terminaler som ger order till maskiner att packa varor som kommer i ett utkast. Om det låter lite väl sci-fi, så fnns det i mindre skalor i t.ex Spanien. Företag skulle spara enorma kostnader på automatiserade system och det skulle även appliceras på annan detaljhandel, tillverkning osv. Det räcker bara med att en stor aktör inom valfri bransch börjar, sen måste konkurrenterna följa efter. Frågan är hur ett marknadssystem skulle lösa arbetslösheten som uppstår?

  15. Tusen:
    Svarade i ett helt eget inlägg 🙂

    Darr Furr:
    De helt automatiserade butikerna är redan här. Bokus, NetonNet (ok, man kan visst åka dit numera) och Pixmania är några exempel.

  16. Fredrik:
    Jag tänker mig betydligt större perspektiv. När dagligvaruhandel som Ica, Pressbyrån, McD’s implementerar automatiserade system och sänker sitt arbetskraftsbehov med 80-90%, så kommer det få mycket stora ekonomiska effekter. Handel som H&M, Clas Ohlson osv kommer också hänga med så långt som möjligt. Tillverkningsindustrin blir stegvis mer automatiserad (om den redan inte är det) och rikare länder kommer snart inte ha någon arbetskraft inom industrin att tala om.

    Ingen klassisk ideologi har något tillfredsställande svar eller lösning på vad som händer i ett samhälle där inte all arbetskraft efterfrågas. Som kiwin på fruktsalladen befinner vi oss också i ett marknadssystem, där majoriteten måste förvärva lön för att överleva. Det blir en omöjlig ekvation. Vi borde istället titta på lösningar som inte innehåller pengar, marknads- och konkurrenstänkandet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s