Några förtydliganden beträffande kassor.

Den intressanta diskussionen kring självscanning och automatiska kassor sprider sig. Vill därför passa på att att förtydliga några saker.

Micke och Anna påpekar att det finns goda skäl att ersätta kassapersonalens arbete med annat. Det är tungt, slitsamt och monotont att sitta i en kassa. Jag håller helt och hållet  med om detta. Alla tunga, slitsamma jobb bör ersättas med maskiner i så stor utsträckning som möjligt. Det arbete som eventuellt blir kvar kan vi dela på.

Men nu handlade mitt inte inlägg om huruvida det är bra eller dåligt att ersätta traditionella kassor med exempelvis självscanning. Det handlade om huruvida utvecklingen leder till mer eller mindre arbete. Enligt min mening leder den till mer.

Fredrik skriver om ökad automatisering som en förutsättning för att skapa allmänningar. Tror jag. Är inte säker på att jag förstår varken kritiken mot mig (eller Rasmus) eller hur det skulle uppstå allmänningar.

Men hursomhelst. Min poäng är just att det inte skett någon ökad automatisering. Om så varit fallet hade jag varit positiv. Det som skett är att en typ av arbete har ersatt en annan. En självscanner är inte ett dugg mer automatisk än den traditionella kassan. Den innebär mer arbete, inte mindre. Dessutom oavlönat arbete istället för avlönat.

Detta behöver visserligen inte uppfattas som ett problem om man som Fredrik menar att ”oavlönat arbete/den sociala fabriken som begrepp borde sänkas i havet”. Men lönen avgör inte om en syssla är arbete eller inte. Fråga bara generationer av hemarbetande oavlönade kvinnor.

8 reaktioner på ”Några förtydliganden beträffande kassor.

  1. Inom några år har alla varor fått rfid-taggar och våra bankkort kopplats till butikerna så att det bara är att knalla ut med varorna. Allt scannas automagiskt på vägen ut och dras från ditt konto.

  2. Snabba svar:
    – Den typen av larmbågar som du pratar om skulle onekligen vara bekväma för oss i den laglydiga medelklassen, precis som det kontantlösa samhället, men skulle troligtvis också göra det mycket svårare att stjäla. För människor som idag är beroende av att sno visa saker skulle denna lösning definitiv innebära mer arbete.

    – Medborgarlön kan man ju önska sig förstås, men du skriver inget om hur ombyggnaden av larmbågar skulle leda till ett införande av med borgarlön, medan jag åtminstone försöker hitta en möjlig koppling automatisering-allmänningar 😉 Jag menar inte att allmänningar ”uppstår” – det kräver förstås organisering, byggandet av allmänningar, vare sig vi har självscanning eller inte.

    – Jag tror helt enkelt att vi har olika definitioner av ”arbete”, och jag håller inte med dig om din. Nej, obetalt hemarbete är inte hemarbete. Det är förtryck, det är sexism, men att kalla det arbete skapar en väldigt mystisk bild av kapitalismen. Dessutom vore det vansinnigt att kräva lön för det obetalda hemarbetet, det om något skulle utöka kapitalismen istället för att minska den. Eller vänta, det har redan hänt, det kallas RUT-avdrag.. Att kräva behållandet av vanliga kassor pga att kassapersonalen är mer effektiv är enligt mig exakt samma sak som att kräva RUT-avdrag för att professionella städare städar mer effektivt. Att borgarna skulle städa sina egna hem skulle ju innebära ”mer arbete” totalt sett…

  3. fast det är ju helt rimligt att vi gör våra egna hushållssysslor, istället för att någon ung, lågavlönad stackare som inte vet vad ett fackförbund är. Noll timmars arbetsdag betyder inte frånvaro från sysslor, bara att vi är fria att göra vad vi vill, hur vi vill. Och gud så skönt det kommer att bli.

  4. Fredrik!
    Fredrik tp:

    Ja, vi har uppenbarligen olika syn på arbete. Att reproduktiva sysslor inte skulle vara arbete är inte bara ett bisarrt påstående. Det osynliggör mer än 100 år av feministisk kamp.

    Menar du på allvar att arbete bara existerar där någon får lön?

    Att ett arbete är oavlönat innebär inte att man nödvändigtvis måste begära lön för det, även om många feminister gjort just detta.

    http://www.newint.org/features/1988/03/05/wages/

    Hur det skulle ”utöka kapitalismen” att någon får lön för något denna tidigare gjort utan lön förstår jag inte. Det skulle ju innebära att löneförhöjningar också ”utökar kapitalismen”.

    Sedan kan saker och ting vara förtryck, sexism OCH arbete. Det finns ingen som helst motsättning. Det är till och med ganska vanligt, för att uttrycka sig försiktigt.

    Jag har inte någonstans krävt att kassorna ska behållas. Däremot menar jag – återigen – att de innebär mindre arbete sammanlagt.

    Det finns dock andra goda skäl att ta bort dem (se ovan). RUT innebär troligen också mindre arbete sammanlagt. Det innebär inte att jag är för RUT. Tvärtom.

    Sedan är det väl ändå inte det faktum att de som städar får lön som är problemet mer RUT, utan att rika människor får dra av delar av kostnaden. Eller är du emot lön för reproduktiva sysslor i allmänhet?

    Jag menar inte att ombyggda larmbågar som sköter registrering av inköp skulle leda till medborgarlön. Bara att det skulle vara ett smidigt sätt att ta betalt på. Tycker heller inte att de skulle byggas om för att försvåra snatteri utan just för att registrera inköp.

    Vill vi göra något mot fattigdom finns det dock en rad effektivare reformer än att underlätta snatteri.

    Hursomhelst. Jag förstår fortfarande inte din poäng. Jag är alltså för ökad automatisering. Om det verkligen rör sig om automatisering alltså. I fallet vi diskuterar förvandlas bara avlönat arbete till (mer) oavlönat.

    Framförallt förstår jag inte hur du kopplar ditt resonemang till allmänningar. Det har väl ändå inget med betalningsmetoder att göra? Steget mot en allmänning inom livsmedelshandeln hade varit en affär med självkostnadspriser, eller ännu hellre, inga priser alls.

  5. Och här kommer då några förtydligande punkter från mig 🙂

    1. Tycker generellt att det är bättre att arbeta åt sig själv än åt någon annan eftersom att arbeta åt någon annan ofta innebär större underordning. Hence: Hellre självscanning än kassapersonal. Och jag tror fortf inte att kunden behöver vara så mycket fumligare än kassapersonalen. Om kunden kan ta på sig ett par strumpor så kan kunden också lära sig att scanna ett paket flingor.

    2. Säkert kommer fler väktare med sådan självbetjäning, men så mycket rationalitet kan vi nog ändå tillskriva företagen att de gör dessa rationaliseringar för att spara på personal. Det som händer är att mer arbetskraft trycks ut nonsensjobb – via arbetslöshet och arbetscoacher. Och ju fler i nonsensjobb desto mer ohållbart blir arbetssamhället.

    3. Tycker fortf inte att den här frågan är så himla central (även om jag uppenbarligen inte kan låta bli att ge mig in i den, trots detta). Här har vi ett fall av avlönat arbete som blir oavlönat. Hur många exempel på motsatsen finns inte?

  6. Sedan får vi inte glömma att all den nya och fräsiga teknik som ska förenkla vår vardag (eller arbete) måste tillverkas någonstans också. I Kongo ska coltan utvinnas för att bli microchip till de nya datorerna, olja behövs till plast etc, sedan ska allt vidare till nästa land där människor sitter och plockar ihop de här maskinerna på löpande band.
    Att ständigt tillverka ny och ”bättre” teknik för att sedan slänga fullt fungerande men utdaterad dito kanske gör att vissa saker blir enklare för de rika länder som har råd med tekniken, men det blir desto mer arbete för människor som gör det riktiga skitjobbet.

  7. Soleil:
    Jag tycker också bättre än att jobba åt mig själv. I allmänhet. Tror tyvärr inte det leder till mindre underordning. Kolla bara på alla som ersatt anställning med f-skatt. De är ibland tillbaka på 1800-talet när det gäller arbetstider, rättigheter, skyddsnät o s v.

    När vi tar över ett betalt jobb och gör det oavlönat jobbar vi heller inte åt oss själva än möjligen på ett administrativt plan. Vi jobbar åt affärsinnehavaren. Gratis.

    Kontrollen kommer troligen också att öka. Fler väktare, dock inte lika många som den avskedade, omplacerade kassapersonalen. Affärsidkaren gör ju detta för att öka profiten.

    Är tyvärr inte säker på att nonsensjobb gör arbetssamhället ohållbart. Absurt kanske. Och fel. Enligt dig och mig. Men uppenbarligen inte exempelvis enligt en majoritet av de som röstar.

    Tycker heller inte frågan är central. Men den väcker många tankar. Vi måste fundera på hur vi ska börja förändra, hur ett embryo till noll timmars arbetsdag skulle kunna se ut.

    När det gäller dagligvaruhandeln skulle jag kunna tänka mig föreningar (alltså riktiga sådana, inte som Coop) med reeelt medlemsinflytande som drev affärer av ideella och samhällsnyttiga skäl, med självkostnadspriser, stenhårda miljökrav, bara närproducerat o s v. Då skulle vi också jobba åt oss själva när vi plockade ihop varor. Inte bara spara lönekostnader åt affärsidkaren

Kommentera

