Max Drag

Arbetslöshet är ett strukturellt problem. Punkt. Det spelar ingen roll att världens jobbcoacher försöker slå i oss att den beror på att vi är lata, fula och har fel inställning.

Jag kan för övrigt inte tänka mig ett värre straff än att en ”jobbjägare” bosätter sig på mitt vardagsrumsgolv. Om kriminalvården känner för att  modernisera livstidsstraffet är två veckors jobbcoachande i hemmiljö ett hett alternativ.

Men det finns något intressant med den extrema individualiseringen av samhällsproblem som jobbcoacherna är ett uttryck för. Jag har länge funderat på vad nästa sätt att gestalta arbetslinjen skulle kunna vara.

Varför inte göra precis likadant som coacherna? Fast tvärtom. Förvandla mig till en superhjälte vid namn Maximum Drag. Sveriges minst flexible person. Den minst efterfrågade på arbetsmarknaden.

Namnet är hämtat från begreppet Zero Drag, vilket betyder ungefär noll friktion. Det myntades under databoomen i Silicon Valley på nittiotalet, då arbetsmarknaden var extremt rörlig. Företagen sökte helt enkelt friktionslösa – flexibla – människor som fanns sig i vad som helst utan att klaga. Som snabbt accepterade förändringar i stil med att få sparken.

Som Max Drag kommer jag bland annat att:

  • Ha en realistisk istället för positiv inställning.
  • Säga vad jag tycker istället för vad jag tror chefen vill höra
  • Uppskatta fasta rutiner
  • Vilja ha fast anställning och kollektivavtal
  • Ha en stor familj med massor av husdjur, vilkas välbefinnande alltid kommer att gå före jobbet
  • Ha fritidsintressen som är intressantare än mitt yrke
  • Vara lojal mot mina arbetskamrater istället för mot företaget
  • Se ut och bete mig som jag känner för
  • Ha svårt att anpassa mig till förändringar när det gäller tider och uppgifter
  • Använda min utbildning på bästa sätt

Nu slår det mig att det finns en finsk electroduo som kallas sig Mr Velcro Fastener och att det här kanske redan är ”gjort”.

 

5 reaktioner på ”Max Drag

  1. Maximum Drag? Jag föreslår Kardborre Man eller Noflex-o! (The Reasonble Working Man!)

  2. No -I -Wonterine, Supermåndagsjuka Silvermalin, latsmurfen och Dr Doom (bara för att det är ett tuft namn)

Kommentera

