Några rader om skolan

Jag har inget bättre för mig än att, helt kort, berätta vad jag tycker borde ändras med skolsystemet. Så håll till godo:

  • Förstatliga*
    Skolan är alldeles för viktig för att sjabblas bort av en massa stolliga kommunalpolitiker. Ok, det finns stollar i riksdagen också, en majoritet av alla som sitter där till och med, men det finns grader i helvetet. En statlig skola är också bästa garanten för att kvaliteten är lika hög överallt.
  • Höj lärarlönerna
    Det är väldigt märkligt att de som jobbar med viktiga samhällsfunktioner, som exempelvis lärare, brevbärare och vårdpersonal, tjänar så dåligt. Dags att ta ansvar för detta och inte bara skylla på mytiska fenomen som ”marknaden”.
  • Inga privatskolor och inget vinstuttag
    Eftersom jag anser att alla skolor bör vara statliga är den här punkten egentligen onödig. Vill ändå påpeka några saker. Det borde vara fullkomligt självklart att skattepengar som är avsatta till skolan också ska användas till skolan. Inte stoppas i månglarfickor. En ökad segregering är dessutom dålig, på lång sikt även för de som hamnar på rätt sida muren. När det gäller ”religiösa friskolor” vill jag påminna om att barnmisshandel är förbjudet enligt lag sedan många år tillbaka.
  • Inga läxor
    Hemarbete skapar ojämlikhet. Det ska inte vara föräldrarnas utbildning, resurser, tid eller intresse som avgör hur det går för en elev i skolan. Dessutom tycker jag det finns en poäng i att fostra unga människor i att arbetsdagen kan ta slut.  De kan idrotta, nörda, socialisera eller kanske läsa en bok för sitt eget höga nöjes skull istället för att ha skoldag dygnet runt.
  • Betyg
    Den här punkten förvånar troligen mina skolkamrater och lärare om de mot förmodan läser detta, men formella och jämförbara resultat är en förutsättning om vi vill undvika nepotism och ett system där kontakter och sociala koder är utslagsgivande. Betyg skapar fler klassresor.
* Tänkte förekomma dig som skriver hit varje gång jag nämner staten. Jag har förstått att det inte finns utrymme för en stat i din vision om ett framtida kommunistiskt samhälle. Jag håller, tro det eller ej, med dig. I ett klasslöst samhälle finns givetvis inte staten. Eller skolor. Troligen behöver jag inte blogga heller. Och du slipper slösa både din och min tid genom att påpeka helt uppenbara saker. Vem vet, det kanske också kommer att finnas sex tusen dimensioner. Win-win-win och så vidare.

6 reaktioner på ”Några rader om skolan

  1. Bygger ut betygspunkten lite: OM det ska vara betyg, så är det extremt (!) viktigt med transparens. Eleverna ska få tydliga betygskriterier för varje ämne dag 1, och de ska hela tiden veta exakt vad som krävs av dem för att nå upp till de olika stegen på betygsskalan. I största möjliga mån ska betygssättningen vara anonymiserad såtillvida att prov och andra arbeten inte märks med elevens namn.

    Det stora problemet med betyg är dock att det ofta förhindrar lärande (!) eftersom man då tenderar att fokusera på det kortsiktiga lärandet (att klara kursen) vilket går ut över det långsiktiga (att ha med sig något även när man slutat skolan). Vet inte hur man ska komma runt detta…

    Problemet med att inte ha läxor är att det ställer väldigt höga krav på examinationen. Att ha prov är ju inte en optimal lösning, men att ha hemarbeten som examinationsform är ju detsamma som att ha läxor. Hur tänker du kring det? Vad blir det som examineras, om man nu har betyg men inga läxor? Jag är spontant för läxförbud, men har även kombinerat den idén med betygsförbud. I min värld är skolan en plats där man bygger kunskap tillsammans, har ämnesöverskridande projekt och mycket lek.

  2. Detta kan bli lite långdraget men jag vill säga något om läxor som slog mig när jag läste:
    Man skulle kunna fråga sig om det ens är möjligt att ha en skola, statlig eller inte, utan läxor.
    Jag bygger detta på två ting:
    1: faktumet att kraven som ställs på vad vi ska kunna, och vad vi ska lära oss i skolan har ökat dramatiskt med tiden.
    2: Skälet till 1 är ”kunskapssamhället” (en ganska töntig term, men den får duga) som är en effekt av att världen blivit kopplad samman och människor har förväntningar och plikter som beror på detta.

    Vart ska det finnas tid att klämma in och garantera lärandet när lärandets omfång hela tiden blir större? Då tycks det vara kontraproduktivt att eliminera läxor eftersom de ger ett behövligt svängrum.

    Jag tror poängen är tydlig, så nu över till invändningar!

    Invändning 1: Viss kunskap är färskvara. Detta sätter fingret på att mycket av det vi kan, det vi lär oss, kommer från att vi eftersöker det i externa arkiv: aka. vi googlar skiten. Vi går in på wikipedia, vi slår upp en sida, vi hittar den relevanta informationen för den relevanta situationen. Detta ska inte misstas som en invändning om att skolans funktion är ålderdomlig. Tvärtom ges då utrymme för att man lär sig viktiga kärnkunskaper.

    Invändning 2: Man kan hävda att den synen som en sådan (pro-läx attityd) har implicerar att det som återfinns i skolans läxor på något sätt är oersättlig. Är det inte tvärtemot rimligare att anta att det som lärs ut under skoltid då är mer relevant, eller åtminstone mer genomtänkt?

    Det är väl öppet för fler invändning och påpekanden men jag lämnar det där. Jag har faktiskt inte sett in i den mainstream debatt om läxor som jag visserligen bara antar existerar. Jag frågar väl därför efter vilka linjer argumenten går där?

  3. Sol och Henrik:

    Ett svar, helt kort. Hoppas kunna utveckla mig mer snart.

    Jag håller med om att mängden information ökar. Inte nog med det, den blir snabbare inaktuell också. Därför är inte det viktigaste att lära sig fakta, utan att lära sig hitta information, välja ut det relevanta och förhålla sig kritisk. Det är inte kunskap, utan en förmåga att hitta kunskap som är det viktiga. Det tror jag vi kan göra minst lika bra utan läxor.

    Men visst, viss grundläggande kunskap är också nödvändig

    Tror därför heller inte på prov av typen ”redovisa kunskap”. Och ”hemuppgifter” kan lika gärna göras i skolan under skoltid.

  4. Fredrik: Bra svar om läxor/examination. Jag håller med om att det en lär sig i skolan borde vara att söka information, samt att lära sig att förhålla sig kritiskt till denna genom att granska källor, jämföra olika avsändares information om samma sak, etc. Med den här typen av kunskapssyn blir det helt klart möjligt att ha examination i form av problemlösning på skoltid, utan att för den sakens skull ha de klassiska (jättedåliga) proven.

  5. Används betygen till nånting annat än vid urvalet till högre studier? Bättre att köra på intagningsprov då som är mer relevant till den faktiska utbildningen än nåt betygssnitt där man ska räkna in idrott och bild exempelvis som kanske är helt irrelevant för utbildningen man söker till. Skippa betygen men ha någon typ av kunskapsprov i slutet av varje termin för att se att eleverna har lärt sig det grundläggande för en kurs. Allt man kan stimulera eleverna att lära sig utöver det grundläggande får vara mer fritt och utvecklande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s