Elefanten i klassrummet

I helgen konstaterade Sydvenskan att skolan blivit mindre jämlik. Klyftorna ökar och elevernas bakgrund – det vill säga föräldrarnas utbildning, jobb och inkomster – får allt större betydelse för resultaten.

Från att ha haft ett av de mest jämlika skolsystemen i världen ligger vi numera under genomsnittet i OECD. Vi har rasat ner långt efter våra grannländer till samma nivå som USA. Med skillnaden att USA är bättre på att kompensera för det sociala arvet.

Minst sagt dystert, men tyvärr inga nyheter för någon som satt sin fot i en svensk skola de senaste åren.

I dagens tidning har Sydsvenskan förvisso en sympatisk förklaring. Läxor skapar skillnader eftersom inte alla har föräldrar med tillräcklig kunskap och tid för läxläsning. Men samtidigt som ledarredaktionen drar den slutsatsen blåser en hjord elefanter fanfarer med sina snablar. För stendöva öron uppenbarligen.

Hallå. Vi har delat in skolsystemet i ett A- och ett inte bara ett B-, utan även ett C, D, E och F-lag. Det är förklaringen. Barn väljer inte bara kvalitet på läxhjälpen utan också framtid när de väljer sina föräldrar. Friskolereformen har segregerat skolsystemet och byggt murar det inte knappt att klättra över senare i livet.

Ursäkta, men vad fan hade ni väntat er?

 

 

Några egna förslag…

 

 

2 reaktioner på ”Elefanten i klassrummet

  1. Vad menar du med A, B, C, D, E, F-lag? Betygssystemet, eller är det något annat, mer underförstått? Är inte helt med här!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s