Spotifierade toaletter är inte gratis

Ett antal spotifierade toaletter har ställts upp på Södermalm i Stockholm. Inga konstigheter.

Däremot är det märkligt att både tidningen som skriver om dem och företaget som placerar ut dem anser att de reklamfinansierade toaletterna är ”gratis” för användarna.

Gratis innebär att det inte får krävas någon motprestation. Att ta del av reklam är i högsta grad en sådan. Om så inte var fallet skulle det givetvis inte heller finnas reklamfinasierade toaletter.

Att reklamfinansierade produkter – om det så är tidningar, toaletter eller musik – i allt större utsträckning betraktas som gratis är en oroande utveckling.

3 reaktioner på ”Spotifierade toaletter är inte gratis

  1. En utveckling vore detta inte, då reklamfinansierade saker har betraktats som gratis rätt länge. (Både i företagens skildringar och i de flestas ordval.)

    Frågon om motprestation är dock rätt intressant. Tidningar har tex en reklamnivå som inte är störande och man kan i regel lugnt bläddra förbi den utan att något presteras. När det gäller radio, tv, och Flash-banners är situationen väldigt annorlunda—själv upplever jag kostnade genom tex tv-reklam som så hög att jag sedan åratal inte ser på tv av eget initiativ.

  2. Du har rätt i båda fallen Michael. Frågan om motprestation är mycket intressant. Kommer att redogöra för min syn i ett inlägg närmaste dagarna. Kanske finns ett samband mellan vår kostnad och kostnaden för annonsören? Kanske inte. Frågan kommer nånstans att handla om hur reklam fungerar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s