Bilismen är ett borgerlig nötskal

Sedan den tillåtna maxhastigheten sänkts till 40 på flera gator i Malmös innerstad har olyckorna minskat rejält. Den borgerliga oppositionen har motsatt sig alla sänkningar hittills, men har nu börjat ge med sig.

De kan tänka sig utvidga 40-zonen om de bara får ha några större gator kvar där de får fortsätta att köra 50.

Det kanske verkar bra. Nu när det är bevisat att lägre hastigheter ger färre olyckor (no shit Sherlock) ger de ju faktiskt med sig. Lite grann.

Men motsatsen är också sann. Trots att de vet att olyckorna blir fler kräver de sin rätt att föra fram stadsjeepen i 50 istället för 40 på flera gator. Nån futtig intjänad minut då och då är värd några krockar och personskador. En försumbar tidsvinst betyder mer än andras människors liv och hälsa.

Detta är inte bara en bra sammanfattning av allianspolitik i Malmö. Det ger en bra bild av borgerligheten över huvud taget.

De drar sig inte för att tjäna på andra människors olycka. Inte ens när vinsten är nära nog obetydlig.

7 reaktioner på ”Bilismen är ett borgerlig nötskal

  1. Men du, insinuerar du att lite benbrott och skallskador inte är värt allt man kan tjäna in på produktiviteten? På effektiviteten? Här näst säger du väl att vi ska ta bort bilar helt från innerstan!

  2. Brukar vanligtvis hålla med dig Fredrik, men inte nu. Hastighet är inte det som är farligast; att köra onykter eller outvilad skapar fler olyckor än så. Jag påstår till och med att det är avbrott från trafikflödet som orsakar olyckorna, inte vilken hastighet det flödet håller.

  3. Här i Stockholm konstaterar polisen att det blev mycket lugnare när bilismen stängdes av på nätterna vid korsningen Götgatan-Folkungagatan. De vanliga krogslagsmålen minskade markant. http://www.polisen.se/sv/Aktuellt/Nyheter/Stockholm/april-juni/Avsparrningar-med-lyckat-resultat/

    Det verkar som folk blir allmänt lugnare och tryggare utan biltrafik. Den gamla Disneyfilmen är således sann. http://www.youtube.com/watch?v=mZAZ_xu0DCg

    Givetvis är städers huvuduppgift inte att det ska vara lugnt och skönt, det är effektiv produktion. Men effektiv produktion handlar inte om bilar, det handlar om korta avstånd. Alla avstånd ökar transaktionskostnaderna, om inte annat för att infrastruktur kostar pengar. Täta städer där man klarar det mesta till fots är de mest ekonomiskt effektiva. http://www.nytimes.com/2011/09/04/opinion/sunday/one-path-to-better-jobs-more-density-in-cities.html?_r=1

    I täta städer behövs inga bilar.

  4. Intressant information Jan. Täta städer är ju dessutom trevligare. Blir dock nyfiken på hur det kommer sig att slagsmålen minskade. Slogs kroggästerna mot bilister innan? Försökte folk ta springtaxi?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s