Spotifieringen av Aftonbladet

Sedan en tid tillbaka låser Aftonbladet en del av sitt material i tjänsten ”Plus”. Det kostar några spänn att läsa vissa artiklar på hemsidan.

Nyligen stängde de kommentatorfunktionen. Den har öppnat igen, men går bara att använda om du är inloggad Facebook.

Spotifieringen tilltar alltså ytterligare. Du måste både betala och ha ett konto på Facebook för att få fullt tillträde till Aftonbladets nätupplaga.

Precis som Spotify väljer alltså Aftonbladet att använda privata, multinationella företaget Facebook för att administrera delar av sin kommunikation.

Vad dylika tilltag får för konsekvenser på lång sikt vet jag inte. Jag misstänker att det skvallrar om ett framtida internet där du först loggar in på Facebook och sedan väljer mellan ett antal målgruppsanpassade betaltjänster. Den information som Facebook samlar in är nära nog optimal för ändamålet.

En reaktion på ”Spotifieringen av Aftonbladet

  1. Då är det bra att sådana som du skriver utanför facebook, för ett liv utan aftonbladet har jag haft sen nyår. Facebook har jag lagt ner tre ggr men dock återkommit lika många. Spotify har jag inte råd med den här månaden, (CSN) och känner heller ingen nödvändighet att återvända. Så ingen krogångest runt detta. Twitter har kärt men om det skiter sig så kan jag skita i det också.

    Det jag dock inte kan leva utan är min internetlina som är fri såpass att jag välja leverantör själv.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s