När teven tittar på dig

En smartscreen är en teve med en kamera. Den identifierar tittaren och anpassar filmen. Ett användningsområde är garage vid gallerior och köpcenter. Kameran identifierar bilmodell och anpassar reklamen. Dyra bilar, exklusiva varor. Kombi, familjeprodukter. Rishög, lågprisvaruhus.

Givetvis går det att registrera nummerplåten också. Koppla den till en person. En bostad inom ett visst område. En årsinkomst om inte bilen redan givit en tydlig fingervisning om detta.

Nyligen har företag upptäckt att det går att skapa stora och precisa databaser med hjälp av all den information de smarta skärmarna samlar in. Därmed kan de göra reklamen ännu mer träffsäker.

Om det finns system som arbetar med biometrisk information vet jag inte. Man kan tänka sig skärmar kopplade till kameror som identifierar exempelvis ansiktsdrag, pupiller eller kläder och anpassar reklamen efter personen som identifieras.

Om det finns ett spotifierat system vet jag inte heller. Betala en slant och du slipper bli filmad, identifierad, placerad i målgrupp och utsatt för specialanpassad reklam.

Medan vi funderar ut ett vettigt användningsområde för den här tekniken kan det vara en bra idé att utrusta oss med sådana här.

 

Det här inlägget kom til efter tips från läsare. Keep it coming!

6 reaktioner på ”När teven tittar på dig

  1. Ur artikeln:

    ”Vill man se något positivt med reklam, innebär den här lösningen att de som garanterat är ointresserade av reklamen, slipper att få den.”

    Jag förstår det som att de menar positivt ur den reklamutsattas perspektiv, och man hör ofta det argumentet för riktad reklam. Väldigt underligt tycker jag, för den reklam jag störs minst av är reklam för produkter jag aldrig någonsin skulle köpa. Ingen skada skedd. När annonseringen anpassas efter mina intresseområden börjar den bli skadlig, eftersom den i mycket högre utsträckning kan påverka mitt beteende.

  2. Håller helt med. Argumentet blir allt vanligare men jag stör mig också betydligt mer på ”anpassad” reklam. Nånstans bör vi ju också ta i beaktning att det är vi som konsumenter som betalar kalaset.

  3. Om tv-tittaren inte aktivt ser på reklamen under pausen (kameran registrerar inga ögonrörelser under pausen) – så får tittaren inte heller se nåt program.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s