Fredagsmys med en icke-dansande slovensk filosof

Han må vara kulturteorins Elvis, men dansar gör han fan inte.

6 reaktioner på ”Fredagsmys med en icke-dansande slovensk filosof

  1. Ja herregud vad han är rolig, den mannen.

    I vecka 11-present önskar jag mig annars en Alla Jobb Är Skitjobb, fast om företag istället. Det kanske finns redan? Isåfall räcker det med länk. Jag tänkte nåt i stil med ”Alla Företag Är Lundin Oil”? Det går ju lite artikelserier om sagda företag nu, och det är väl… ”bra”. Kanske mer för att se om något äntligen kommer att fastna på teflonmannen Carl Bildt än för något annat.* Men det känns ändå som att man missar poängen med flera mil. Jag känner att man målar upp/spär på en bild av att det skulle finnas ”goda” eller ”onda” företag i en kapitalistisk ekonomi. Istället för bara ”företag”. Skulle vara så bra att kunna hänvisa till dig, beläst som en morfar och med skriftens gåva. Själv blir jag bara arg och osammanhängande när jag drar igång.

    Tack på förhand!
    /t

    *Jag och en kompis satt och pratade om teflonmannen Carl Bildt precis häromdagen, varför han inte får mer skit än vad han får osv. Eller varför i helvete den inte fastnar, snarare. Det är imponerande, på riktigt. Inget fastnar. I n g e t ! Han bara fnyser sådär härligt drygt, och sen är det bra med det. Inga följdfrågor, ingenting. Så. Jävla. Bra. Fattar inte hur han gör, bara.

  2. Den texten skulle behöva skrivas. Får se om jag har möjlighet.

    David Harvey brukar börja en av sina kurser med att be studenterna att fundera över vad de äter till frukost, hur frukosten producerats, hur människor, djur och natur behandlats, vad den egentligen innehåller, från arbete, växtgifter och metallen i traktorn som skördat havren.

    Många slutar käka frukost efter det.

  3. Ja, man blir alltid glad av att lyssna på lite Žižek! Rubrikernas »fredagsmys» är klockrent, för övrigt.

    Angående frukost verkar det som en ganska dålig idé att sluta äta just frukost. Det kanske bara är jag, men dagens andra måltider känns på något vis som värre på de ovan specificerade punkterna.

Kommentera

