Exkluderande design: B.I.D Sofielund

dx71hgplmgh2mk

Förra året när jag satt hemma i Sofielund och skrev om exkluderande design tog jag upp fenomenet B.I.D eller Business Improvment Distitricts och skrev:

I bland annat Storbritannien och USA förekommer också delvis privatiserade rum, formellt fortfarande allmänna, men där det tagits särskilt stor hänsyn till lokala näringslivets önskemål. I områdena som kallas BID (Business Improvment Distitricts) bestämmer företagarföreningar bland annat ordningsregler och vem som har tillträde. Ofta anlitas privata säkerhetsföretag för att upprätthålla ordningen. Det uttalade syftet med dessa ”köpcentrum utan väggar” är att öka kapitalstarka konsumenters livskvalitet (Graham, s151). De outtalade syftet är, enligt mig, att inte behöva hantera kapitalsvaga konsumenter överhuvudtaget. Än mindre ta någon hänsyn till deras livskvalitet.

Ur The Message is the Medium

Medan jag skrev hände tydligen detta:

IMG_2062

 

Jag vill understryka att jag inte vet ett dugg om just detta B.I.D. Det kanske är jättebra. Kände bara att verkligheten gör sig lite väl påmind emellanåt.

2 reaktioner på ”Exkluderande design: B.I.D Sofielund

  1. Här finns handlingsplaner: http://www.bidsofielund.se/handlingsplaner

    Det verkar väl vara ett (till) försök att snabba på gentrifieringen av området. Ett par saker vore väl bra, t ex bättre koll på fastighetsägarna, sopstation och öppet wifi. Men fokus verkar ligga på ”trygghet”, nåt som i teorin vore toppen men i praktiken lär betyda exkludering, polisnärvaro och kameror.

  2. Tack! Ja, get fanns en del bra saker på listan. Samtidigt är det ju sånt jag tycker borde kunna komma till genom politiska beslut utan att behöva skapa BIDs. Känns som att detta, precis som överallt annars om än mindre extremt, är på de stora ägares (av företag, fastigheter osv) villkor. Det är också de som kommer att tjäna på ”tryggheten” (läs gentrifieringen som driver upp priserna).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s