ABC: reklam

vintage-macro-45-rules-of-the-game

Reklam är konsumismens viktigaste kommunikationsform. Vi utsätts för upp till 20 000 reklambudskap om dagen. Den fyller flera viktiga ideologiska funktioner som att rättfärdiga rådande samhällssystem, öka konsumtionen och att detaljstyra människors arbete med att konsumera. En stor del av reklamens påverkan sker via våra kroppar. Genom att få oss att tänka på dem. Genom att få oss att vilja förändra dem.

Är jag för tjock?
För smal?
Har jag för fula kläder?
För gamla kläder?
Luktar jag svett?
Fel färg?
Fel kön?
Fel ålder?
Har jag mjäll?
Dålig andedräkt?
Gula tänder?
Ser jag ut som badbyxmodellen på bilden?
Vad kan jag konsumera för att ändra på saken?

3 reaktioner på ”ABC: reklam

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s