Hegemopolis: vad skapar torget?

5651618_7y0fe5to

De närmaste åren kommer jag alltså att göra en omfattande undersökning av staden eller närmare bestämt torget. Vilken stad? Vilket torg?

Det återstår att se. Några alternativ är Triangeln i Malmö, Karlstad Centrum, Mall of Scandinavia, Alexanderplatz i Berlin och Superkilen i Köpenhamn. Var och en av dessa är intressanta på sitt sätt.

Jag har också en vag fundering på att istället för en plats studera en resa mellan två platser. Som Malmö och Köpenhamn, en resa som bland mycket annat numera också – tyvärr – rymmer en dos samtidshistorisk asylpolitik.

Men vad är det exakt jag ska undersöka? Det vanliga. It’s ideology stupid, som Slavoj brukar säga. Jag kommer till en början att utgå vagt från samma frågeställningar som när jag undersökte fenomenet exkluderande design:

  • Döljer torget maktrelationer? I såna fall vilka?
  • Påverkar torgets utformning människors beteenden? Givetvis, men hur och vem tjänar på det?
  • Skapar torget samtycke?

Ok, kanske uppmärksam läsare undrar, vad i all välden har detta med media- och kommunikationsvetenskap att göra? Det r väl ändå det ämne du studerar?

Allt och inget på samma gång. Dels kommer jag att studera de kommunikativa aspekterna, särskilt förmedlingen av nyheter på torget, extra noga. Men det är också så at den sista frågan är en av de mest klassiska som går att ställa inom ämnet. Skillnaden är bara att det istället för ”torget” brukar handla om ”media”.

En reaktion på ”Hegemopolis: vad skapar torget?

Kommentera

