Hegemopolis: vilket torg?

torget

Så vilken stad och vilket torg är det jag ska undersöka?

Även om jag hoppas kunna berätta generella saker om alla torg vill jag hitta en högst verklig fysisk plats att använda som genomgående exempel. Det kommer förhoppningsvis att finnas exempel från en massa olika torg och andra urbana miljöer, men jag vill ändå ha en konkret utgångspunkt.

Det är några alternativ jag funderar lite extra på:

Triangeln i Malmö
Jag använde Triangeln även i undersökningen av exkluderande design. Då mer eller mindre av en slump eftersom det finns en ”luffarsäker” bänk som blivit DO-anmäld där. Men platsen är intressant på många andra sätt också. Det ligger en både Malmö- och tidstypiskt galleria vid torget. Där finns också en tågstation på sträckan Malmö – Köpenhamn.

Det har ju länge pågått ett halvhjärtat försök att skapa en Öresundsregion med mer gemensamt än närhet. Ett försök som senaste tiden huggits i ryggen av en absurd migrationspolitik. Då jag sysslar med mediaforskning kan jag heller inte låta bli att le lite åt det faktum att Sydsvenskans redaktion ligger i samma byggnad som gallerian med perfekt vy en bra bit ovanför torget.

Superkilen, Nørrebro Köpenhamn
Ett ganska märkligt experiment i Nordens mest dynamiska stadsdel. Kul i sig, men frågan är om det skulle gå tt dra så många generella slutsatser av en sådan undersökning.

Eventstaden, Göteborg
Eventstaden är det kommersiella område som sträcker sig från Liseberg, via Världskulturmuseet, Universeum, Scandinavium, Svenska Mässan, Ullevi och ett antal hotell och konferensanläggningar ända till Centralstationen och som nästan helt utplånat den gamla arbetarstadsdelen Gårda.

Karlstad centrum
Halva centrum har liksom vänt ryggen åt gatorna, roterat inåt och bildad gallerior. Smygprivatisering genom att snurra ett halvt varv. Tror också centrumet är ganska representativt för mellanstora svenska (och kanske till och med Västeuropeiska) städer.

Mall of Scandinavia
Det är något som både fascinerar och skrämmer med dessa moderna torg i form av köpcentrum. Mall of Scandinavia sägs dessutom vara Nordens största och är heller inget inglasat gammalt torg utan en byggnad helt igenom skapad för sitt ändamål.

Ett annat liknande alternativ skulle vara att göra något om Malmös alla gallerior, men några av dem kanske inte är tidstypiska utan snarare abnormiteter i sitt exempellösa misslyckande. Vilket ju är ganska tidstypiskt slår det mig nu.

Jag tycker dock att varken gallerior och eventstäder representerar tillräckligt många av de aspekter jag hoppas kunna undersöka.

Dubai
Det går givetvis att argumentera för att Dubai är ett samhälle väldigt olikt vårt. Men är det en art- eller gradskillnad?

I vissa fall är det absolut en artskillnad, men ofta handlar det bara om att vissa aspekter av kapitalismen drivits till sin absoluta spets. Ett samhälle byggt helt på spekulation och konsumtion (Dubai har till skillnad från sina grannar knappt en droppe olja). Ett benhårt klassamhälle med ofattbara rikedomar i ena änden och slaveri i den andra, som dessutom är stratifierat efter etnicitet. Världens största gallerior, världens högsta hus och världens mest utflippade skrytbyggen.

Kan vi lära oss något om exempelvis Linköping eller Stuttgart genom att studera Dubai? Ja, jag tror faktiskt det.

Alexanderplatz, Berlin
Jag är fascinerad av tysk kultur och historia så det skulle vara roligt med ett torg därifrån. Alex är Berlins ursprungliga centrum som hamnade på Östsidan efter stadens delning och nu försöker återfå åtminstone delar av sin forna betydelse för hela staden. Inte helt framgångsrikt kanske med tanke på att det fortfarande finns jättelika ödekvarter av gammal DDR-administration bara stenkast får torget.

Alex är bortsett från storleken inte helt olikt Triangeln. Shoppingcentrum och knutpunkt för kollektivtrafik i ett område som kämpar för att hänga samman igen.

Övriga lösa idéer angående studieobjekt är Plaça de Catalunya i Barcelona, Tahrirtorget i Kairo, Utopia i Umeå (mest för namnet) eller var som helst i London där det står en Camden-bänk.

Jag tar mycket tacksamt emot tips om platser, i synnerhet torg, som kan vara intressanta.

2 reaktioner på ”Hegemopolis: vilket torg?

  1. Hej, ser fram mot dina torg-granskningar!
    Har du sett att senaste numret av tidskriften Hjärnstorm har ”torget” som tema? Men på lite annat sätt än din vinkel tror jag.

Kommentera

