Hegemopolis: noter för en undersökning

Som någon av er kanske kommer ihåg håller jag på med en avhandling. I början av juni ska jag presentera vad jag ska undersöka, hur undersökningen ska gå till och vilka teorier jag luta mig mot. Jag tänker publicera utkast och noter till presentationen här.

Jag tänker studera nyhetsläsning på tåget mellan Malmö och Köpenhamn. Inte vem som läser eller vad hen läser, utan undersöka vilka maktrelationer som äger rum i själva handlingen.

Jag vill göra en sorts etnografisk studie där jag till en början för dagböcker under mina resor för att senare komplettera med både intervjuer och kvantitativa undersökningar.

Jag hoppas få kommentarer och kritik av dig som läser detta (snälla…).
Jag kommer att få synpunkter av mina handledare
Jag kommer att granskas ytterligare under ett seminarium i Karlstad 7 juni (titta in om du befinner dig i närheten)

Nu kör vi…

2 reaktioner på ”Hegemopolis: noter för en undersökning

  1. Spontant låter det väldigt spännande men skulle vara intresserad av att veta mer om vad och vilken iänformation du hoppad få ut med de olika metoderna du planerade att använda.

    T.ex. Vad hoppas du kunna observera på tåget? Är det vem som håller i tidningen, hur de sitter annars, hur de rör sig? Kommer den relevanta informationen finnas tillgänglig där? Hur ser du maktrelationen? Vad är handlingen? Kommer du ha föreskrivna kriterier för dessa eller är det något som måste uttolka på plats?

    Samma sak med intervjuerna; vem tänkte du prata med? Kommer de ha eller kunna ge den information du hoppas få av dem? Jag har inte koll på Hegemonopolis som koncept men jag gissar att det handlar om makt och hierarki i koppling till gemensamma platser/staden; är det något en kan hoppas att en person har förmåga att ge spontan och personlig info om? I så fall, vilka frågor kan du ställa för att få den informationen?

    Hoppas det går bra på seminariet och att handledaren gillar idén/har bra feedback!

  2. Tack för dina kommentarer, Martin! Faktum är att jag inte riktigt vet vad jag kommer att få ut. Jag har en massa idéer, tankar och teorier om hur samhället fungerar, men väldigt få om hur det ser ut i människors vardag. Jag tänker gå in förutsättningslöst i undersökningen och helt enkelt skriva ner vad jag observerar. När (om) jag ser någon typ av mönster försöker jag formulera något om det för att sedan bestämma vad nästa steg blir. Kanske ytterligare observationer, kanske någon typ av statistisk undersökning.

    När det gäller personer upplevelse av makt hör det ju till saken att väldigt mycket är dold och / eller upplevs som naturligt. det finns därför en begränsing i vad man kan förväntas få veta. Viktiga är, tror jag, att inte nöja sig med utsagor utan komplettera med andra studier.

Kommentera

