Världens längsta konstutställning

f3e6qqjtx6cgb8

lördag kommer organisationen planka.nu att göra världens längsta konstutställning, Stockholms tunnelbana, till just en konstutställning. För även om lokaltrafiken med viss rätt skryter om all konst finns det ju ännu mer reklam där. På lördag kommer mycket av den här reklamen att förvandlas till just konst och vem som helst som vill är välkommen att delta.

Varför är det problematiskt med reklam i tunnelbanan?

Reklamen är ful
Många stationer är oerhört vackra. Eller rättare sagt, de skulle vara det om det inte vore för all reklam. Det är väldigt konstig att en stad som är snabb med att k-märka så många byggnader helt tycks strunta i den profitdrivna vandaliseringen av tunnelbanan. Åk gärna till Malmö för att se hur vackert det kan vara med helt reklamfria stationer. Eller till São Paulo för att uppleva en helt reklam stad.

Ingenting blir billigare av reklam
Ett vanligt argument för reklamen är att den skulle innebära lägre kostnader för resenärerna eftersom det antas att intäkterna från reklamen möjliggör lägre biljettpriser. Problemet är att vi betalar för reklamen när vi köper produkterna den gör reklam för. Reklamen betalas i sista led alltid av konsumenten. Kostnaden för reklamen för kaffe läggs på kaffepaketet i butiken. De lägre biljettpriset tas tillbaka när du handlar på ICA. Det enda som sker när något helt eller delvis är ”reklamfinansierat” är att du betalar den verkliga kostnaden vid ett annat tillfälle. Ingenting har någonsin blivit billigare av reklam.

Reklamen förvandlar resenärerna till varor
Lokaltrafiken säljer sina resenärer till olika annonsörer. De tar bra betalt för att leverera en grupp människor som tar del av reklam­budskapen. Den så kallade målgruppen. Utan varan målgrupp, det vill säga potentiella konsumenter, inga reklamintäkter. Det utgår givetvis inte någon ersättning till den som blivit såld.

Reklam innebär obetalt, ofrivilligt arbete
Det går inte att underskatta det arbete vi utför åt företag när vi pratar om deras produkter och deras reklam. Det stärker företagens varumärken och innebär en immateriell tillgång som blir allt mer värdefull ju mer genomsyrad av kommunikation och myter kapitalismen blir. När du snackar om den där reklamkampanjen, egentligen oavsett vad du tycker om den, arbetar du med att stärka företagets varumärke.

Reklamen innebär ett demokratiproblem
I tunnelbanan är yttrandefriheten en ekonomisk fråga. Har du pengar får du föra fram ditt budskap och dessutom göra det precis hur oestetiskt du vill. Har du inte pengar kommer dina eventuella budskap att räknas som skadegörelse. Idag domineras det offentliga rummen i våra städer i allmänheten och i tunnelbanan i synnerhet att kommersiella företags budskap.