Det finns inga gratis luncher

I svallvågorna från Spotifys beslut att spotifiera sig själva ytterligare uppstod en diskussion om vem som egentligen är Spotifys kunder.

Det råder minst sagt förvirring kring vår roll som konsumenter. Eller vad vi nu är.

Sydsvenskan och deras analytiker Daniel Johansson tror exempelvis att Spotify kan vara gratis. Det stämmer inte. Det är till och med straffbart för företag att använda ordet ”gratis” om det krävs en motprestation för att ta del av en produkt. Motprestationen i det här fallet är att lyssna på reklam mellan låtarna.

Men vilken roll har vi när vi lyssnar på ”gratisversionen” av Spotify? Vi är på en och samma gång:

  1. Kunder
    Oavsett om vi betalar med pengar,  eller som i det här fallet med motprestationen lyssna-på-reklam, så betalar vi för tjänsten.
  2. Varor
    Spotify säljer sina lyssnare till olika annonsörer. Precis som all annan reklamfinasierad verksamhet tar de betalt för att leverera människor som tar del av reklambudskap. Utan varan lyssnare, inga reklamintäkter. I det här fallet är det alltså annonsören som är kund och vi lyssnare som är varan.
  3. Arbetare
    Vi säljer en förmåga till en köpare, precis som på vilket annat jobb som helst. På en stolfabrik säljer vi förmågan att tillverka stolar. Till Spotify säljer vi förmågan att ta del av reklam.